Iedereen wil gelukkig zijn. En wist je dat je als bedrijf of organisatie kun bijdragen aan het geluk van anderen? Geluk hebben mensen voor een deel in eigen hand. Maar wat maakt mensen gelukkig? Ap Dijksterhuis, hoogleraar psychologie, legt dit uit in zijn boek Op naar geluk. Als je weet waar mensen gelukkig van worden, dan weet je ook hoe je als bedrijf of organisatie hieraan kunt bijdragen. Natuurlijk niks nieuws, maar misschien heb je er niet direct aan gedacht dat je met je eigen werk (wat je ook doet) mensen echt blij kunt maken.
🙁
Klachten krijgen en ontevreden klanten hebben, is iets wat bedrijven niet willen. Daarnaast is het ook niet fijn voor klanten. Ze kunnen geïrriteerd, chagrijnig en boos worden doordat ze een negatieve ervaring met een bedrijf of organisatie hebben. Hoe kun je dit als bedrijf of organisatie voorkomen?
Maak contact
Het maken van contact met anderen maakt mensen gelukkig. Het liefst persoonlijk contact. Gewoon een alledaags praatje vinden veel mensen al fijn. “Mensen die een taxi nemen en met de chauffeur praten, zijn naderhand gelukkiger dan mensen die geen gesprek aanknopen”, aldus Ap Dijksterhuis. Stel een paar open vragen en je hebt al snel echt contact.
Laat de klant erbij horen
Mensen vinden het fijn om deel uit te maken van iets groters. Geef klanten het gevoel dat ze erbij horen. Dat ze onderdeel zijn ‘van’. Een klantpanel is hier een mooi voorbeeld van. Klanten hebben hiermee het gevoel bij een grotere groep te horen en invloed te hebben op het bedrijf, omdat er wordt geluisterd naar hun mening.
Ervaren
Ervaringen maken gelukkiger dan spullen. Verkoop je producten? Zorg dan voor een goede ervaring rondom de producten. Bedenk ervaringen waarmee je klanten in aanraking komen met je . Dit kan bijvoorbeeld een ervaring van een uitstekende service zijn, maar ook live pianomuziek in een boekwinkel. Alleen producten verkopen is dus niet genoeg. Laat klanten jouw bedrijf beleven.
Ken en verras je klant
Waar worden je klanten gelukkig van en hoe kun je hierop inspelen? Welke intrinsieke doelen (vanuit hun hart) streven je klanten na? Misschien heb je bijvoorbeeld klanten die het erg belangrijk vinden dat je product op een eerlijke manier wordt gemaakt en klanten die dit minder belangrijk vinden. Zorg dat je zoveel mogelijk over je klanten weet. Dan kun je ze verrassen met iets dat zij belangrijk vinden.
Laat klanten helpen
Anderen helpen maakt gelukkig. Als jij een klant helpt, draagt dat ook bij aan jouw geluk. Dus twee vliegen in één klap. En draai het nu eens om. Misschien zijn klanten wel bereid om jouw bedrijf of organisatie te helpen? Ze willen vast meedenken of meehelpen met iets, wat iedereen weer een beetje blijer maakt.
🙂
Vergeet niet dat je elke dag (en ook op je werk) mensen gelukkig kunt maken en daarmee jezelf. Probeer eens een willekeurige vriendelijke daad (random act of kindness). Dan voorkom je boze gezichten en ga je aan de slag voor die mooie glimlach.
Geef een reactie