“Wanneer we onze eigen betekenis doorgronden, kunnen we verbinding maken in gelijkwaardigheid en komen tot nieuwe openheid.” Dit was dinsdag de opening van de TrendRede 2020, waar een vooruitblik werd gegeven op de toekomst.
2020 is het begin van een decennium waarbij betekenis, verbinding en openheid centraal staan. Wat betekent dit voor jouw relatie met je klanten?
Betekenis
“In 2020 wint de betekeniseconomie terrein. Welke impact heb jij op je omgeving, welke groei bied je mensen om je heen, met jouw handelen? Hebben jouw acties betekenis gehad?” (bron: TrendRede 2020).
Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat dit snapt is Omoda. Het gebruikt sinds december 2019 herbruikbare opvouwbare verzenddozen. De doos kan meer dan 50 keer hergebruikt worden waardoor er veel minder verpakkingsmateriaal nodig is. Lees er meer over op de website van Omoda.
Steeds meer bedrijven streven een hoger doel na. Hoe kun jij van betekenis zijn voor jouw klanten?
Verbinding
“Verbinding ontstaat door empathie en nabijheid. Wie op grote schaal wil zorgen voor meer verbinding, zet eerst kleine stapjes. Verbondenheid begint met de ene persoon die een gesprek aangaat met de andere, bijvoorbeeld bij de Kletskassa waarmee Jumbo in 2019 begon” (bron: TrendRede 2020).
De meeste mensen hebben behoefte aan contact met andere mensen. Wat kun jij bedenken om het contact met je klanten of tussen je klanten onderling te vergroten?
Openheid
“Steeds minder mensen passen in de huidige voorgeprogrammeerde hokjes. Een belangrijke vraag die we ons allemaal steeds vaker zullen stellen is: zie ik, door het systeem heen, de mens in zijn individuele context, en doe ik wat helpt?” (bron: TrendRede2020).
Leef je in de positie van de ander in, doe geen aannames, maar bevraag, luister en maak verbinding. Hierdoor ontstaat openheid.
Bij Zappos is er ruimte voor verbinding en openheid omdat het ‘systeem’ van ondergeschikt belang is. De medewerkers van de klantenservice hebben geen scripts en ze mogen alle tijd nemen voor een gesprek. Daarnaast hebben de medewerkers budget voor extra service of verrassingen (bron: Flame, Flow, Flood).
Er zijn nog zoveel regels en systemen die betekenis voor klanten en verbinding met klanten in de weg staan. Hoe kun jij door de huidige systemen heen breken en ervoor zorgen dat er ruimte is om je in te kunnen leven in je klant?
Het doorslaggevende decennium
“2020 wordt het doorslaggevende decennium. Mensen eisen verandering. De jaren twintig zullen de aanpakjaren worden” (bron: TrendRede 2020). De belangrijkste boodschap van de Trendredenaren is dat iedereen hieraan bijdraagt. Dus pak aan die betekenis, verbinding en openheid. Zo ontdek jij de mens achter je klant.
Geef een reactie