Onderzoek doe je om nieuwe inzichten te krijgen. Een nieuw perspectief, maar soms ook voor bevestiging. Wat vindt je doelgroep bijvoorbeeld van nieuwe producten, diensten of concepten?
Vaak heb je dit inzicht snel nodig en wil je zo min mogelijk tijd besteden aan de uitvoering. Wat is daarvoor een handige aanpak?
Blijf weg van vragen formuleren
Wat ik veel marketeers en communicatieadviseurs zie doen, is dat ze meteen met een vragenlijst aan de slag gaan als ze een onderzoek willen starten. Daarnaast gaan vragenlijsten vaak langs diverse medewerkers in de organisatie en heeft iedereen zijn eigen ideeën erover. Dit kost veel tijd en de kwaliteit van de vragenlijst gaat er niet altijd op vooruit. Dat is zonde.
Je wilt snel inzicht met weinig moeite
Als manager, marketeer of adviseur wil je juist snel inzicht en dat de uitvoering van het onderzoek jou zo min mogelijk tijd kost. Stop daarom met het opstellen van vragen en feedback geven op vragenlijsten. Aan jou de vraag: “Wat wil je weten?”
Beantwoord 5 vragen en de onderzoeker kan van start
Focus je op onderstaande vragen. Dit is de basis van je onderzoek:
- Wat wil je weten?
- Welke inzichten heb je nodig?
- Welke inzichten verwacht je?
- Wat wil je met de resultaten kunnen doen?
- Welke beslissingen wil je kunnen nemen?
Binnen een uur heb je deze vragen beantwoord. Op basis hiervan stelt de onderzoeker de vragenlijst op en een dag later is de vragenlijst klaar. Je kan er nu van uitgaan dat het onderzoek antwoord geeft op wat jij wilt weten. De vragenlijst door iedereen laten checken is niet meer nodig.
Denk mee op strategisch niveau – Blijf weg van de uitvoering
Wanneer jij je focust op welke inzichten je wilt krijgen, kun je sneller onderzoek doen, tegen lagere kosten en krijg je meer inzicht. Meer inzicht door professionele vragen en omdat je zelf hebt meegedacht op strategisch niveau. Dus laat dat vragenstellen los en denk mee op strategisch niveau, dan kun je al binnen een paar dagen je antwoorden hebben.
Lore
Geef een reactie