Weet jij wat de dromen, ambities en zorgen van jouw klanten zijn? Wat speelt er in het leven van jouw klanten? Om je te kunnen onderscheiden, is een emotionele relatie met je klanten van belang. Hoe doe je dat?
Sta even stil
Klantbehoeften analyseren, nieuwe producten en diensten lanceren, marktaandelen; markerteers, marktonderzoekers en managers hebben veel denkwerk.
Daarnaast is er vaak een hoge druk met deadlines die elkaar snel opvolgen. Door de waan van de dag is er nauwelijks tijd om je echt te verdiepen in je klant.
Maak hier tijd voor. Klanten willen graag praten over zorgen, dromen en ambities.
Leef je in
Begrijp de zorgen en ambities van je klanten. Hiermee kun je de positieve zaken versterken en de negatieve wegnemen. Ontdek de mens achter je klant. Denk na over de wereld waarin jouw product of dienst zich afspeelt.
Steven van Belleghem noemt in de podcast Bedrijven focussen te veel op transactie en te weinig op emotie een voorbeeld van een Telecomaanbieder in Vlaanderen die zich heel goed verplaatst heeft in de klant.
Dit bedrijf kwam tot de ontdekking dat veel klanten onder meer geen zin hebben om thuis dingen te regelen rondom wifi. Ze zijn toen bij alle klanten langsgegaan om ervoor te zorgen dat alles in huis perfect werkt en iedereen de beste service krijgt.
Klanten vonden dit fantastisch en namen hierdoor nog meer diensten en producten af: “Nu jullie hier toch zijn, kun je dat meteen in orde maken?”
Activeer je voelsprieten
Ga als eerste na wat je al weet van je klanten. Toets dit bij je klanten en bedenk vervolgens: wat kunnen wij als bedrijf dan betekenen?
Zorg dat je naast het denkwerk de empathische kwaliteiten binnen je bedrijf vergroot.
Een emotionele band met je klant zorgt ervoor dat je minder makkelijk inwisselbaar bent en voor meer mond-tot-mondreclame. Dus activeer die voelsprieten!
Geef een reactie