“De instroom loopt achter, wat kunnen we doen?” Een veelgestelde vraag aan Marketing- & Communicatieafdelingen bij onderwijsinstellingen.
Aan data – zoals bezoekersaantallen van open dagen, instroomprognoses en marktaandelen – is vaak geen gebrek. Maar deze cijfers geven onvoldoende inzicht in de potentiële markt van een opleiding.
Mogelijk haal je bijvoorbeeld voldoende instroom uit de ‘totale vijver’, maar doe je het in één specifiek deel van de ‘vijver’ significant minder goed en loop je instroom mis.
Wat heb je nodig voor een volledig inzicht in de wervingspotentie van een opleiding? Drie stappen:
Stap 1: Bepaal je wervingsgebied
Bepaal eerst het wervingsgebied van een specifieke opleiding. Hiervoor kijk je naar de opleidingslocatie van jouw eigen opleiding en die van de concurrenten. Daarnaast houd je rekening met de reisafstand van potentiële studenten. Vervolgens deel je het gehele wervingsgebied van de opleiding op in concurrentiegebieden. Dit doe je op basis van de lesplaatsen van de concurrentie en de reisafstand.
Stap 2: Bereken het Relatieve Marktaandeel (RMA)
In deze stap bereken je eerst het Nominale Marktaandeel (NMA) van de opleiding voor elk concurrentiegebied. Dit bereken je op basis van het wervingsgebied, de bevolkingsdichtheid en de landelijke interesse in deze opleiding. Het NMA geeft de potentie van je opleiding weer in de gebieden.
Daarnaast bepaal je het werkelijke marktaandeel WMA (welk deel van de potentiële markt je daadwerkelijk bereikt). Het RMA bereken je vervolgens door het werkelijke marktaandeel (WMA) af te zetten tegen het nominale marktaandeel (NMA).
Het is ook mogelijk om de RMA in detail te berekenen, bijvoorbeeld om te beoordelen of je voldoende havisten binnenkrijgt. Voor hogescholen kan het RMA in detail berekend worden naar vooropleiding, geslacht en leeftijd.
Stap 3: Visualiseer dit met een ‘Wervingskaart’
Het RMA per concurrentiegebied geeft aan in hoeverre een opleiding het potentieel benut. Bij het visualiseren op een ‘wervingskaart’ (zie afbeelding) wordt direct zichtbaar waar je nog kunt vissen in de vijver. Groen op de kaart is goed, rood betekent dat je in dat gebied naar verhouding te weinig studenten weet aan te trekken. Om vervolgens gericht een wervingscampagne in te zetten, bekijk je welke toeleverende scholen en/of postcodes er in deze rode gebieden zitten. En de werving kan starten!
Ben je nieuwsgierig hoe een wervingskaart er precies uit ziet? En hoe je hem kunt gebruiken voor de marketing van een opleiding? Vraag dan hier het gratis e-book Inzicht in de wervingspotentie van opleidingen aan.
Ben je benieuwd naar de wervingspotentie van jouw opleidingen? Of kun je hulp gebruiken bij het bepalen van het wervingsgebied?
Neem dan contact met mij op ( of 06-48173129).
Lore