“De instroomcijfers dalen, wat moeten we doen?”
Een veelgestelde vraag aan marketing- en communicatieafdelingen bij hogescholen.
Vaak worden er dan extra wervingsacties bedacht. Tegelijkertijd wordt weinig tot geen tijd besteed aan uitzoeken hoe het eigenlijk komt dat de instroom daalt. En dat is zonde.
Er zijn zowel intern als extern vaak veel bronnen beschikbaar. Door deze te analyseren en combineren, weet je pas de echte reden achter de dalende instroom. En dan kun je heel gericht je marketing- en communicatiebudget inzetten.
Een overzicht van 15 interessante bronnen:
Interesse voor de opleiding
Hoeveel interesse is er voor de opleiding en weet je die om te zetten naar inschrijvers? Om de interesse in kaart te brengen kun je de volgende cijfers uit interne bronnen op een rij zetten:
- Informatieaanvragers (aanvragers brochures en aanmelders open dagen, meeloopdagen en andere bijeenkomsten).
- Bezoekers open dag (bezoekersaantallen, achtergrondkenmerken en interesse).
- Evaluatie open dag. De open dag is een van de belangrijkste contactmomenten die kan zorgen voor een inschrijving. Hoe waarderen bezoekers de open dag?
- Websitestatistieken. Is er bijvoorbeeld een dalende of stijgende trend?
Imago en studenttevredenheid
Hoe waarderen studenten de opleiding? Waar staat de opleiding in de ranglijsten? En hoe is de positie op de arbeidsmarkt? Hier zijn intern en extern verschillende bronnen voor:
- Nationale Studenten Enquête: een grootschalig landelijk tevredenheidsonderzoek waarin studenten hun mening geven over hun opleiding.
- Ranglijsten (op basis van resultaten van de Nationale Studenten Enquête) zijn te vinden op EWonderzoeken en de Keuzegids (hier heeft je organisatie vast een abonnement op).
- HBO-monitor: de arbeidsmarktpositie van hbo-afgestudeerden, een onderzoek van Vereniging Hogescholen.
- 1e jaarsonderzoek (intern). Hoe waarderen studenten die gestart zijn de opleiding? Zouden ze overwegen opnieuw voor de opleiding te kiezen? Praten ze er positief over met anderen?
Positie in de markt
Hoe doe je het ten opzichte van je concurrenten? Vis je de ‘vijver’ leeg? De positie in de markt kun je ook met interne en externe bronnen uitzoeken:
- Concurrentieanalyse (intern): wie zijn je concurrenten? Welke concurrenten overwegen kiezers? Hoe profileert de concurrentie zich? Hoe is de kwaliteit van de opleiding van je concurrentie?
- Overzicht marketing- en communicatieacties (intern). Wat wordt er gedaan aan marketing en communicatie van de opleiding? Is de opleiding voldoende zichtbaar? Bereik/bezoek je alle toeleverende scholen voldoende?
- Doelgroepanalyse (intern): zijn er bepaalde doelgroepen die minder worden bereikt en waar nog wel potentie zit?
- Instroom en prognoses van de instroom: Vereniging Hogescholen en OCW in cijfers.
- Uitstroomcijfers mbo (prognoses mbo-studenten, DUO) en vo (prognoses aantal leerlingen voorgezet onderwijs, OCW in cijfers).
- Marktaandelen en relatieve marktaandelen (berekenen de potentie van de markt met o.a. cijfers van het CBS (StatLine/Bevolking).
- Haal je voldoende studenten uit je wervingsgebied? Analyseer waar je huidige studenten vandaan komen en of dit er voldoende zijn op basis van je wervingsgebied. Lees in de blog: Vis jij de vijver met potentiële studenten leeg? hoe je dit kunt doen.
Dus ga eerst analyseren en resultaten combineren, voordat je direct marketingacties inzet.
Zo ga je veel efficiënter om met je marketingbudget.
Geen tijd voor onderzoek en analyse of kun je hulp gebruiken? Neem dan contact met mij op ( of 06-48173129).
Lore