“Maar liefst 92% van de Nederlandse organisaties gebruikt data om het bedrijf op zowel korte als lange termijn te sturen. Dat lijkt hoog, maar als we specifiek naar marketingactiviteiten kijken, blijkt het gebruik van data nog beperkt”, blijkt uit het Data-Driven Marketing Onderzoek 2023 van branchevereniging DDMA.
Hoe kun je als marketing- en communicatieprofessionals data (nog meer) inzetten om je marketinginspanningen relevant te maken?
Niet alle marketing- en communicatieprofessionals houden van data en cijfers. Data-analyse kost tijd, je weet misschien niet precies hoe je data interpreteert en hoe je toegang kunt krijgen tot de juiste data.
Maar marketeers en marketingafdelingen kunnen niet meer om data heen. “Goed presterende bedrijven zijn duidelijk meer data-gedreven en zien hier een belangrijke rol voor marketing in” (onderzoek DVJ insights, 2021).
Met data neem je beslissingen, meet je de effectiviteit van campagnes, krijg je inzicht in de behoeften en wensen van je potentiële studenten, bespaar je kosten en krijg je inzicht in nieuwe kansen. Wie zegt hier nog nee tegen? 4 tips:
1. Focus
Marketeers liggen het meest wakker van de enorme hoeveelheid data (onderzoek DVJ insights). Hierin kun je jezelf al snel verliezen.
Focus op de data die relevant zijn voor jouw doelstellingen. En bedenk van tevoren op welke vraag je een antwoord wilt hebben. Gaat het bijvoorbeeld om likes op social media, conversie op je website of het effect van een campagne?
Stem je data-analyse af op de KPI’s waar je op stuurt. Zorg er daarnaast voor dat je focus blijft houden op je doel en dat de cijfers geen doel op zich worden.
2. Zorg voor de juiste analyse en interpretatie
Waar kijk je eigenlijk precies naar? Wat zegt dit? Klopt dit met je verwachtingen? Zijn er andere bronnen die dit ook bevestigen?
Bekijk de cijfers vanuit een breder perspectief en check je conclusies bij je collega’s. Of vraag eens een data-analist om mee te kijken.
Daarnaast is het belangrijk om data alleen te verspreiden met conclusies en/of een uitleg. Op deze manier kunnen er geen verschillende interpretaties over cijfers of resultaten ontstaan.
3. Combineer onderzoeken en bronnen
Om nieuwe inzichten te krijgen, is het interessant om onderzoeken en bronnen aan elkaar te koppelen. Een analyse van verschillende data/bronnen geeft meestal een realistischer beeld dan wanneer je naar 1 bron kijkt. Dit hoeft geen ingewikkelde statistiek te zijn. Het kan ook al met het combineren van eenvoudige grafieken. Zoals het naast elkaar zetten van de aanmeldingen en de daadwerkelijke inschrijvingen.
Om interne data te kunnen combineren heb je vaak data van andere afdelingen nodig. Stel voor om een kopje koffie te gaan drinken met collega’s van andere afdelingen, wie weet kunnen ze je verder helpen.
4. Inzichten omzetten in actie
Is het gelukt om tot nieuwe inzichten te komen? Dan gaat het daarna om het omzetten van de inzichten naar actie. Gebruik een infographic of andere manier van datavisualisatie om de resultaten intern te presenteren en anderen te overtuigen. Zoals bijvoorbeeld een visualisatie van de wervingsvijver. Een beeld zegt nog steeds meer dan duizend woorden en zet aan tot actie.
Gebruik voor alle beslissingen data
Data voor alle beslissingen gebruiken is wat succesvolle bedrijven doen. Zorg dat je hier stap voor stap naartoe werkt. En onthoud: het doel van data-driven werken is student-driven worden!
Hulp nodig bij (nog meer) student-driven werken? Stuur dan een bericht naar of 06-48173129.
Lore