De snelle veranderingen in technologie, economie en demografie onderstrepen het belang van leven lang leren. Onderwijsinstellingen staan voor de uitdaging om relevante, toegankelijke programma’s te ontwikkelen die aansluiten bij een diverse markt.
Werkenden keren terug naar de schoolbanken voor verdieping en verbreding en brengen een mix van leeftijden, ervaringen en leervragen mee. Deze diversiteit roept belangrijke vragen op: Hoe bereik je effectief zo’n gevarieerde groep? Zijn je aanbod én je strategie passend en overtuigend?
In deze blog 6 vragen om je op weg te helpen naar een effectieve marketingstrategie voor jouw LLO-aanbod.
1. Heb je je doelgroep in beeld? Wie zijn ze? Wat willen ze? Werkende professionals die terugkeren naar het onderwijs hebben andere behoeften en motivaties dan traditionele studenten. Ze zijn vaak meer resultaatgericht, met duidelijke carrièredoelen. Ze hechten waarde aan een prettige werk-privébalans en vinden flexibiliteit belangrijk. Weet jij wat hen drijft, wat (leer)vragen zijn en wat hen tegenhoudt om te starten?
2. Is je aanbod persoonlijk en flexibel? Petra Biemans (lector Human Capital bij InHolland Hogeschool) vat het goed samen: “Een carrière kon je vroeger als een ladder zien: je beweegt in één lijn naar boven. Nu is het eerder een klimrek, waarbij je soms schuin, soms links of rechts gaat.” Gepersonaliseerde leerpaden die rekening houden met de ervaringen en het huidige kennisniveau geven een gevoel van maatwerk. Ook flexibiliteit in de opleidingsvorm, bijvoorbeeld les in de avond, online of hybride, is cruciaal. Is je aanbod hierop ingericht en is er in je marketingcommunicatie voldoende aandacht voor?
3. Gebruik jij de succesverhalen van je alumni al? Cialdini noemt ‘social proof’ niet voor niks één van de belangrijkste beïnvloedingsprincipes. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 90% van de mensen zich laat beïnvloeden door reviews. Inspirerende succesverhalen van alumni kunnen potentiële deelnemers motiveren. En barrières – bijvoorbeeld over of het wel haalbaar is om naast een drukke carrière en persoonlijk leven te studeren – wegnemen. Gebruik deze verhalen in je marketingcampagnes, op je website en in je LinkedIn-posts.
4. Wat is de ROI van jouw opleidingen? Werkende professionals zoeken naar informatie over bijvoorbeeld carrièreperspectief na afronding van een opleiding en erkenning van een diploma. Benadruk de carrièremogelijkheden van jouw opleidingen en de voordelen van bij- & nascholing voor persoonlijke ontwikkeling. Maak vooral ook gebruik van je eigen data als bewijslast: ‘50% van onze deelnemers vond tijdens het eerste jaar van de opleiding een nieuwe baan.’
5. Overtuigt jouw aanbod ook de werkgever? Je zou het bijna vergeten, maar het overgrote deel van LLO-opleidingen en -cursussen wordt betaald door de werkgever. Werkgevers hebben baat bij LLO. Door te investeren in vaardigheden en kennis, zijn werkgevers beter in staat om (top)talent te behouden en bij te blijven met nieuwe technologie. Krijgt de ‘werkgevers‘-doelgroep voldoende aandacht op je website en in je LinkedIn-strategie? Heb je eraan gedacht om ook een ‘werkgever’-persona te bouwen – via bijvoorbeeld ChatGPT – om je aanpak te checken?
6. Is de inzet van je digitale marketing en sociale media optimaal? Maak jij optimaal gebruik van digitale platforms om je doelgroep te bereiken? Werkende professionals gebruiken specifieke sociale mediaplatforms en online tools. Heb je nagedacht over een campagne via LinkedIn of Facebook, contentmarketing via blogs of een webinar? En vergeet TikTok niet, 23% van de millennials is ook hier te vinden.
Dus sta jij voor de uitdaging om het LLO-aanbod onder de aandacht te brengen? Stel jezelf dan deze 6 vragen, dan heeft jouw marketingstrategie een goede kans van slagen.
Hulp nodig bij het beantwoorden van deze vragen? Wil je graag meer weten over je doelgroep en de LLO-markt? Behoefte aan een marketingkalender met concrete marketing- en communicatieactiviteiten voor jouw LLO-aanbod? Neem dan contact met mij op via of 06-48173129