School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Hoe je met een pitstop slecht verkochte producten en diensten een boost geeft

21 december 2012 door Lore Elzinga Reageer

DuimTijdens onze vakantie doet mijn man mee aan de 1/2 marathon van Vlieland. Een zware hardloopwedstrijd dwars door de duinen. Ik fiets hem tegemoet om hem halverwege het parcours extra drinken en energy food te geven. Hij loopt gemiddeld 15 km per uur, dat is hard doorfietsen. Op de heenweg heb ik wind mee dus ik ben er op tijd. Terug fiets ik met hem mee richting finish, maar dat gaat zwaarder dan ik dacht. Flinke  tegenwind en een niet goed werkende versnelling maakt het fietsen zwaar. Ik kan hem niet meer bijhouden.

Ik zit me helemaal op te winden dat ik op de fiets niet eens een hardloper kan bijhouden. Daarna word ik door nog meer lopers ingehaald en raak ik steeds meer gefrustreerd. Mijn hoofd wordt steeds roder en de vermoeidheid slaat toe, maar ik moet doortrappen van mezelf. Ik zit al bijna stuk, maar langzamer fietsen dan hardlopers kan echt niet. Bij de finish aangekomen, ruim een kwartier later dan mijn man, merk ik dat de fiets wordt geblokkeerd door de rem. Logisch dat ik nauwelijks vooruit kwam!

Frustratie door voorbij te gaan aan het daadwerkelijke probleem

In plaats van onderweg te kijken wat er nu mis kon zijn met de rem of versnelling ben ik totaal gefrustreerd doorgefietst. Als ik even gestopt was en het euvel verholpen had was de frustratie minder groot geweest en had het me minder tijd gekost. Dit volhardend doorgaan komt ook bij veel bedrijven en organisaties voor. Producten of diensten die niet aan slaan, maar gewoon in productie worden gehouden. Om uiteenlopende redenen wil men koste wat kost het in de markt zetten of het product of dienst behouden. Er wordt van alles geprobeerd om het toch te laten slagen. Dit kost veel geld, tijd en medewerkers raken gefrustreerd.

Pitstop: de klant vertelt je wat het probleem is

Op zo’n moment is het goed voor een pitstop. Een korte pauze om stil te staan bij ‘reparaties’, veranderingen of een nieuwe koers. Bedenk wat er aan de hand kan zijn en vraag klanten naar hun behoefte en mening. De klant zelf kan meestal het beste aangeven wat er echt aan de hand is! Het achterhalen van de behoefte van de klant kan al binnen enkele dagen. Zo weet je snel of je het over een andere boeg moet gooien. Door hier bij stil te staan bespaar je veel tijd, geld en frustratie. Ga dus niet langer onverstoord door zonder op of omkijken, maar peil de mening van je klanten. Zo los je snel problemen op en sluit jouw product of dienst naadloos aan op de behoefte van je klant. Maak gebruik van die pitstop tijdens jouw marathon en win je race!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

aanbevelen analyse communicatie community continu verbeteren customer journey enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek management marketing marktonderzoek meten MIE mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl