Tijdens een vakantiedag gaan we met onze kinderen naar een nieuwe speeltuin vlakbij de hei. Het is een mooie plek, met houten huisjes, klimtoestellen en een tokkelbaan. In de ochtend heeft het heel hard geregend, dus er liggen nogal wat plassen. De kinderen vliegen als eerste op de speelhuisjes af, maar na 5 minuten zijn ze in de plassen te vinden. Lekker stampen, met stokken en steentjes gooien en nat worden. Zoveel mooie speeltoestellen, maar banjeren door plassen is het allerleukste!
De kinderen beleven de plas alsof het een zee is, compleet met vissen, golven en zeemonsters. Een enorme beleving van iets heel eenvoudigs. Ook volwassen kunnen een beleving creëren door eenvoud toe te passen. Hoe kan jij gebruik maken van de kracht van eenvoud?
Een stroom aan informatie leidt af
Nu alles ingewikkelder is geworden in ons dagelijks leven, zijn steeds meer mensen op zoek naar eenvoud. Privé, maar ook in werksituaties. Door de enorme hoeveelheid aan informatie en beperkte tijd willen mensen graag snel inzicht in de essentie van de boodschap.
Dit geldt ook voor marktonderzoek en klantinzicht. Te vaak komt het nog voor dat presentaties over onderzoeken langdradig, saai en niet ‘to the point’ zijn, met een warrige brei aan data. De conclusies van het onderzoek komen niet over, er is een overdaad aan context en de toehoorders hadden hun tijd beter kunnen besteden. Dat is jammer en niet nodig!
Een krachtig verhaal bereik je zo
Door eenvoudig, helder en simpel te communiceren kun je je boodschap krachtig overbrengen. Met eenvoud beperk je je tot de kern van de boodschap. Dit is ook mogelijk bij complexe onderwerpen. Met de volgende twee tips zorg jij voor een krachtige boodschap die niemand meer vergeet:
Tip 1: het gaat om de conclusie
Bedenk wat de hoofdconclusies van het onderzoek zijn en waarom deze belangrijk zijn. Alle sheets in je presentatie moeten herleiden naar de hoofdconclusies. Geef zo min mogelijk extra informatie, die kan afleiden van de essentie, zo onthouden je toehoorders je verhaal beter. Begin bijvoorbeeld nooit een presentatie met de opzet van je onderzoek, maar plaats dit in de bijlage. Hou het eenvoudig, beperk je tot de essentie. Hoe jij je onderzoek hebt uitgevoerd is nooit de essentie.
Tip 2: een beeld zegt meer dan 1.000 saaie cijfers
Maak je grafieken zo simpel mogelijk zodat de conclusie direct duidelijk is. Beperk de context. Verwijder alle overbodige informatie. Gebruik daarnaast zo min mogelijk tekst en maak gebruik van beelden. Dit kunnen grafieken zijn, maar ook foto’s (ja, ook in een rapportage van een marktonderzoek!). Plaatjes worden beter onthouden dan tekst. Daarnaast voegt tekst meestal weinig toe omdat je dit al vertelt. Beelden die je verhaal ondersteunen met maximaal één zin op de sheet maken je presentatie krachtig.
Maak een beleving van je presentatie
Door je te beperken tot je kernboodschap en veel visuele beelden te gebruiken staat je presentatie als een huis. Je boodschap wordt sneller begrepen en is aantrekkelijk voor je toehoorders. Doordat beelden emotie oproepen wordt je presentatie een beleving. Net als de kinderen waarvoor de plas een zee is geworden. Ook jij hebt het in je om op een andere manier te presenteren. Maak gebruik van de kracht van eenvoud en maak van je verhaal een belevenis om nooit meer te vergeten.
Geef een reactie