School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Waarom dressuur en marktonderzoek niet saai is

21 december 2012 door Lore Elzinga Reageer

DressuurVol spanning kijk ik naar eventing op televisie tijdens de olympische spelen. Bij eventing (voorheen ‘military’ genoemd) rijden ruiter en paard een dressuurproef, een terreinproef en een springparcours. De terreinproef is spectaculair om te zien met hindernissen als waterbakken en picknicktafels. Maar als fervent dressuur beoefenaar, kijk ik ook graag naar dressuur. Een mooie technische sport waarbij een optimale samenwerking tussen ruiter en paard nodig is.

Weinig spektakel en snelheid

Niet iedereen vindt dressuur leuk om naar te kijken. Veel mensen vinden het suf. Geen spectaculaire hindernissen, grote snelheden en risico’ s op valpartijen. Mijn vak, marktonderzoek, wordt ook vaak saai genoemd. Veel statistiek en analyses; weinig flitsend, zoals de vakken sales en marketing. Marktonderzoek past niet altijd bij het snelle imago van bijvoorbeeld marketeers, M&C medewerkers, managers en ondernemers. Maar is dressuur en marktonderzoek wel zo saai?

Hoge lat door een goede match

Om goed dressuur te kunnen rijden heb je vertrouwen nodig tussen paard en ruiter. Je moet je paard goed kennen en een band opbouwen met je paard. Door een goede match tussen paard en ruiter kun je het beste uit beide naar boven halen. Het allerleukste aan dressuur is dat je een paard iets kunt leren en je de lat steeds hoger kan leggen. Dit kan ook met marktonderzoek. Om het beste uit je klant naar boven te halen moet je je klant ook goed kennen. Door te leren van je klant bouw je een band op, schep je vertrouwen en kun je ook hier de lat steeds hoger leggen.

Marktonderzoek met een flitsende snelheid

Marktonderzoek gaat om het opbouwen van een relatie met de klant. Suf? Nee dit is waar het ook om draait voor managers, ondernemers, sales en marketing medewerkers. De techniek (statistiek, SPSS en analyse) is niet van belang, het gaat er om dat jij je klant steeds beter leer kennen. En dat kan snel. Binnen een paar dagen kun je al inzicht hebben uit een goed marktonderzoek.

Dressuur is de basis voor terreinproeven en springconcoursen. Marktonderzoek is de basis voor marketeers, M&C medewerkers, ondernemers en managers. Zorg dat je de basis niet over het hoofd ziet en dit kan zelfs met een flitsende snelheid!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

aanbevelen big data communicatie continu onderzoek continu verbeteren customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl