Dit jaar gaat het voor het eerst gebeuren. Ik ga alleen nog maar werken met mijn digitale agenda op mijn telefoon en laptop. Geen ‘echte’ agenda meer. Ook niet meer voor thuis. Elk jaar kocht ik een nieuwe vulling voor mijn leren agenda bij de Bijenkorf. Als ik thuis kwam zette ik alle verjaardagen er in en andere dingen die al gepland stonden. Heerlijk om weer een verse agenda te hebben voor het nieuwe jaar. Vorig jaar gebruikte ik twee agenda’s, een digitale en mijn agenda in mijn tas. Dat kan natuurlijk ook, maar papier matcht nogal moeilijk met bytes dus het ging wel eens mis. Daarom ben ik dit jaar overgestapt naar een digitale agenda. Ik ben benieuwd. Ik kan altijd nog terug!
Van oud naar nieuw
Soms best lastig om het oude los te laten en het vertrouwde te inwisselen voor iets nieuws – en soms ook onbekends. Ook organisaties en bedrijven vinden dit moeilijk. Een mooi voorbeeld is mobiel onderzoek. Klantonderzoek via smartphones door middel van vragenlijsten of een app. In landen als Amerika al veel gebruikt als onderzoekstool, maar veel bedrijven in Nederland zijn er nog niet klaar voor. Vaak hoor ik van bedrijven dat ze geen geschikt project hebben voor mobiel onderzoek of dat het geen prioriteit heeft. En dat is zonde!
Nieuw in marktonderzoeksland; mobiel onderzoek
Mobiel onderzoek kan veel opleveren. Je bereikt makkelijker jongeren, je krijgt een snelle respons en vaak ook direct na het moment waarop iets heeft plaatsgevonden of iemand ergen mee bezig is (in the moment). Een ander voordeel is dat je meer informatie over de context kunt verzamelen door respondenten foto’s te laten maken. Mobiel onderzoek is ook zeer geschikt voor het evalueren van evenementen. Wil je meer lezen over mobiel onderzoek? Lees dan ook mijn blogs op Frankwatching over ‘trends in mobiel onderzoek’ en het congres Market Research in the Mobile World.
Innovatief zijn: jij kan het ook
Mobiel onderzoek is de toekomst en jij kunt hiermee voorop lopen. Hoe doe je dat? 3 tips om het starten makkelijker te maken.
- Begin klein en start met een pilot op een kleine groep klanten. Zo kun je kijken wat wel en niet werkt en hoe het bevalt.
- Zoek een geschikt project. Bijvoorbeeld een evaluatie van een evenement. Voor evenementen zijn korte vragenlijsten handig en vaak zijn e-mail adressen en telefoonnummers al beschikbaar.
- Zoek een geschikte doelgroep, bijvoorbeeld jongeren of een klantpanel. Dé kans om je jongerendoelgroep te bereiken! Een klantpanel is zeer goed bruikbaar omdat deze klanten al hebben aangegeven mee te willen doen aan onderzoek. Daarnaast is het voor klantpanelleden een leuke nieuwe manier van onderzoek.
Zo kun jij makkelijk starten met het project zonder dat de kosten te hoog worden en het teveel tijd kost. Dit wordt jouw prioriteit en jouw innovatieve project! Ik ga van papier naar bytes en jij van online naar mobiel. Doe een pilot en ga voor het onbekende. Je kunt altijd nog terug.
Geef een reactie