School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor mensen met een druk leven
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Van papier naar bytes en van online naar mobiel. Ben jij klaar voor mobiel onderzoek?

5 februari 2013 door Lore Elzinga Reageer

Agenda

Dit jaar gaat het voor het eerst gebeuren. Ik ga alleen nog maar werken met mijn digitale agenda op mijn telefoon en laptop. Geen ‘echte’ agenda meer. Ook niet meer voor thuis. Elk jaar kocht ik een nieuwe vulling voor mijn leren agenda bij de Bijenkorf. Als ik thuis kwam zette ik alle verjaardagen er in en andere dingen die al gepland stonden. Heerlijk om weer een verse agenda te hebben voor het nieuwe jaar. Vorig jaar gebruikte ik twee agenda’s, een digitale en mijn agenda in mijn tas. Dat kan natuurlijk ook, maar papier matcht nogal moeilijk met bytes dus het ging wel eens mis. Daarom ben ik dit jaar overgestapt naar een digitale agenda. Ik ben benieuwd. Ik kan altijd nog terug!

Van oud naar nieuw

Soms best lastig om het oude los te laten en het vertrouwde te inwisselen voor iets nieuws – en soms ook onbekends. Ook organisaties en bedrijven vinden dit moeilijk. Een mooi voorbeeld is mobiel onderzoek. Klantonderzoek via smartphones door middel van vragenlijsten of  een app. In landen als Amerika al veel gebruikt als onderzoekstool, maar veel bedrijven in Nederland zijn er nog niet klaar voor. Vaak hoor ik van bedrijven dat ze geen geschikt project hebben voor mobiel onderzoek of dat het geen prioriteit heeft. En dat is zonde!

Nieuw in marktonderzoeksland; mobiel onderzoek

Mobiel onderzoek kan veel opleveren. Je bereikt makkelijker jongeren, je krijgt een snelle respons en vaak ook direct na het moment waarop iets heeft plaatsgevonden of iemand ergen mee bezig is (in the moment). Een ander voordeel is dat je meer informatie over de context kunt verzamelen door respondenten foto’s te laten maken. Mobiel onderzoek is ook zeer geschikt voor het evalueren van evenementen. Wil je meer lezen over mobiel onderzoek? Lees dan ook mijn blogs op Frankwatching over ‘trends in mobiel onderzoek’ en het congres Market Research in the Mobile World.

Innovatief zijn: jij kan het ook

Mobiel onderzoek is de toekomst en jij kunt hiermee voorop lopen. Hoe doe je dat? 3 tips om het starten makkelijker te maken.

  1. Begin klein en start met een pilot op een kleine groep klanten. Zo kun je kijken wat wel en niet werkt en hoe het bevalt.
  2. Zoek een geschikt project. Bijvoorbeeld een evaluatie van een evenement. Voor evenementen zijn korte vragenlijsten handig en vaak zijn e-mail adressen en telefoonnummers al beschikbaar.
  3. Zoek een geschikte doelgroep, bijvoorbeeld jongeren of een klantpanel. Dé kans om je jongerendoelgroep te bereiken! Een klantpanel is zeer goed bruikbaar omdat deze klanten al hebben aangegeven mee te willen doen aan onderzoek. Daarnaast is het voor klantpanelleden een leuke nieuwe manier van onderzoek.

Zo kun jij makkelijk starten met het project zonder dat de kosten te hoog worden en het teveel tijd kost. Dit wordt jouw prioriteit en jouw innovatieve project! Ik ga van papier naar bytes en jij van online naar mobiel. Doe een pilot en ga voor het onbekende. Je kunt altijd nog terug.

 

 

 

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • Vis jij de vijver met potentiële studenten leeg? In 3 stappen inzicht in de wervingspotentie van opleidingen
  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl