School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Klantpanel les 2: wie is de eigenaar?

8 april 2013 door Lore Elzinga Reageer

SamenwerkenIk heb twee kinderen. Een zoontje van bijna vier en een dochtertje van ruim twee. Ze hebben een haat-liefde verhouding. Ze kunnen heel leuk samen spelen, maar ook heel goed ruzie maken. Vooral wie de ‘eigenaar’ is van bepaald speelgoed. De hele dag hoor ik om mij heen “dat is van mij. NEE, MIJ!”. Ze gaan bekvechten van wie het is en het uit elkaars handen trekken. Ze kunnen zelfs ruzie maken ‘van wie’ mama is.: “het is mijn mama, Nee mijn mama”. Dit  hebben veel kinderen en het hoort natuurlijk bij de leeftijd, maar soms wel erg vermoeiend.

Het is ons project

Bepaalde afdelingen of teams eigenen zich in bedrijven ook vaak dingen toe die helemaal niet specifiek van die afdeling zijn. Het is altijd goed als een afdeling een leidende rol in een bepaald project heeft, maar meestal is het veel beter als meerdere afdelingen zich betrokken voelen. Door het eigenaarschap toe te eigenen voelen anderen zich eerder buiten gesloten en doen minder actief mee.

Marktonderzoek is eigenaar van het klantpanel

Ook blij klantpanels in dit het geval. Van wie is het klantpanel? Van de afdeling marktonderzoek of marketing intelligence of van de afdeling retentie of marketing? De doelstellingen zijn zelfs anders bij verschillend eigenaarschap, terwijl dit niet zo zou moeten zijn. Hoe richt je de interne organisatie goed in voor een succesvol klantpanel?

Eigenaarschap bij diverse afdelingen

Het aansturen van een succesvol klantpanel doe je met een team vanuit verschillende disciplines van de organisatie. De leiding ligt bij één afdeling, maar iedereen moet zich eigenaar voelen voor een bepaald deelaspect. Medewerkers die minimaal betrokken moeten zijn bij het klantpanel team zijn: medewerkers van marktonderzoek of marketing intelligence, databasemarketing, marketing en communicatie, (retentie) marketing en het call center.  Voor een succesvol klantpanel is het van groot belang dat deze betrokkenheid en expertise vanuit de verschillende afdelingen er is.

De les: zorg ervoor dat het klantpanel binnen jouw organisatie niet moeizaam verloopt. Voorkom een strijd over het eigenaarschap en werk samen. Een klantpanel is niet alleen van marktonderzoek of marketing intelligence. Een klantpanel is ook van marketing, communicatie en het klantcontact center. Het doet het niet toe van wie het panel is, het gaat er om dat  het hele organisatie betrokken is, dat het panel een succes is en het inzichten oplevert.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

aanbevelen big data communicatie continu onderzoek continu verbeteren customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl