School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Low budget onderzoek

10 mei 2013 door Lore Elzinga Reageer

Geld2Iedereen merkt het, alles wordt duurder. Ook wij merken het. Vooral door de toename van de kosten van de kinderopvang. Een aantal jaren geleden letten we niet echt op de kosten van producten in de winkel, nu doen we dat wel. Voor veel producten zijn we overgestapt van A-merken naar B- merken. En eigenlijk heeft het ook wel wat, want je wordt er veel creatiever van. We bakken nu vaker zelf een cake, maken thee van munt uit de tuin, maken zelf gebakken aardappels en bakken brood in de broodbakmachine. Eigenlijk zelfs nog leuker dan zo uit de winkel gekocht. Voor bedrijven en organisaties is het ook mogelijk om creatief om te gaan met budgetten.

Een onderzoeksvraag betekent een nieuw onderzoek

Wanneer bedrijven een onderzoeksvraag hebben, denken ze al snel aan het opzetten van een nieuw onderzoek. Ze willen graag antwoord op een vraag, maar weten zelf niet hoe ze hier antwoord op moeten krijgen. Er wordt bijvoorbeeld een stagiaire ingehuurd om het onderzoek uit te voeren of een onderzoeksbureau krijgt de opdracht. Maar kijken deze partijen wel naar onderzoeken die al beschikbaar zijn?

Nieuw onderzoek is niet altijd nodig

Afgelopen maand heb ik een analyse uitgevoerd voor een wat kleiner bedrijf. Toen ik de onderzoeksvraag van het bedrijf hoorde ben ik eerst gaan zoeken naar wat er al was aan bestaand onderzoek en dat bleek behoorlijk veel te zijn. Op internet heb ik zeven onderzoeken gevonden die relevant zijn en waarvan de onderzoeksresultaten gratis beschikbaar waren. Er zat zelfs een groot landelijk onderzoek bij waarvan het databestand beschikbaar is. Hier heb ik specifieke regio analyses op kunnen doen zodat het bedrijf veel inzicht kreeg in de regio waarin ze opereren. Met deze analyse heeft het bedrijf heel veel inzichten gekregen zonder een nieuw onderzoek op te starten.

Ook starten met low budget onderzoek?

Ook jouw bedrijf kan onderzoek doen met weinig budget. Start met een speurtocht naar bestaand onderzoek op internet. Dit kun je bijvoorbeeld doen via Google Scholar. Google Scholar is een zoekmachine waarmee een verzameling wetenschappelijke publicaties wordt doorzocht. Deze publicaties vind je vaak niet met de ‘gewone’ Google. Wanneer je een aantal onderzoeken hebt gevonden ga je met de analyse aan de slag. Haal de resultaten er uit die van belang zijn voor een antwoord op de onderzoeksvragen, verbind deze met de resultaten uit de andere onderzoeken en trek conclusies.

Een investering in uren

Geen tijd om zelf op onderzoek uit te gaan? Of geen sterke analytische vaardigheden in huis? Dan kun je er ook voor kiezen om het uit te besteden, net zoals het bedrijf deed waarvoor ik de analyse heb gedaan. De onderzoeken zijn gratis verkrijgbaar dus je hoeft alleen te investeren in de uren voor de analyse. Een koopje dus!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu verbeteren customer journey enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek management marketing marktonderzoek meten MIE mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl