School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Slimme marketing: zet je promoters in

24 december 2013 door Lore Elzinga 1 Reactie

BoekenkastLaats kregen wij een top cadeau van de crèche van onze dochter en de buitenschoolse opvang van onze zoon. Een gratis crèche-dag op zaterdag zodat ouders sinterklaas inkopen konden doen. Dat was nu precies waar wij behoefte aan hadden! Ze mochten ook nog een vriendje of vriendinnetje meenemen. Mijn zoon nam een vriendje mee en zijn moeder was zo enthousiast over deze BSO dat ze is overgestapt. En dat was nu precies de bedoeling van deze kinderopvangorganisatie; slimme marketing.

Het inzetten van slimme marketing kan bedrijven en organisaties veel opleveren. Wat ik nu vaak zie bij bedrijven is dat ze wel meten wie hun promoters zijn, maar de actie om promoters actief in te zetten blijft uit. En dat is zonde! Laatst zag ik een inspirerend voorbeeld van slimme marketing in de NRC next.

Vacature: enthousiaste ambassadeurs

Mijn oog viel op een advertentie van Kewlox. Kewlox zijn kasten je die zelf kunt samenstellen en online kunt bestellen. In de advertentie staat: “soms wil je voor het bestellen zo’n kast in het echt zien. Maar een showroom zit niet altijd om de hoek. Daarom opent Kewlox maar liefst 10.000 showrooms”. Kewlox is op zoek naar mensen die een Kewlox kast hebben en deze willen laten zien aan mensen die er een willen kopen. Fantastisch bedacht van deze kastenmaker om op deze manier gebruik te maken van je promoters! De ambassadeurs die meedoen krijgen zelf korting bij online bestellingen en een bonus als iemand een kast koopt die de kast heeft bekeken. Als vijf mensen een kast hebben gekocht via de ambassadeur dan wordt je het hele jaar door verrast met bloemen, taart en andere verwennerij. Dat is nog eens leuk! Dit vind ik een prachtig voorbeeld van op een slimme en originele manier je promoters inzetten.

Lang niet alle bedrijven kunnen op deze manier promotors inzetten omdat ze een ander type product hebben, maar dit geeft wel inspiratie. Tijd voor marktonderzoekers en marketeers om nog meer samen te gaan werken. Bedenk welke ambassadeurs jullie zoeken en stel de ‘vacature’ op. En pas op; want straks loopt het storm. Echte ambassadeurs zijn bereid om veel voor je te doen in ruil voor een leuke bonus!

 

Reacties

  1. Ellen de Lange-Ros zegt

    24 december 2013 om 15:12

    Dat zijn 2 prima voorbeelden van het inzetten van promoters. Het natuurlijk enthousiasme van mensen wordt gebruikt en mensen vinden het alleen maar leuk om dat te delen. Ik denk dat bedrijven hier nog veel meer gebruik van kunnen maken. Leuk om deze inspirerende voorbeelden te lezen!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

aanbevelen big data communicatie continu onderzoek continu verbeteren customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl