School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Van cijfers naar sterren: hoe maak je onderzoeksresultaten aantrekkelijk en begrijpelijk?

28 februari 2013 door Lore Elzinga Reageer

SterIk heb iets met sterren. Ik heb kleren met sterren, shawls met sterren, servies met sterren, kussens met sterren en kinderspullen met sterren. Als ik iets in de winkel zie met sterren wil ik het graag toevoegen aan mijn verzameling. Ik vind het design van een ster eenvoudig en krachtig. Zelfs in onderzoek kom ik soms sterren tegen!

Van cijfers naar sterren

Er zijn onderzoeken die geen rapportcijfers rapporteren, maar in plaats daarvan sterren. Dit is het begin van het anders visueel vormgeven van cijfers. Een goede ontwikkeling denk ik. Voor veel mensen zijn cijfers soms lastig te lezen en te interpreteren. Grafieken of tabellen zijn soms ingewikkeld. Vaak wordt onderzoeksdata één grote brei aan informatie waar mensen niet meer doorheen komen. Dit is zonde omdat hierdoor vaak belangrijke informatie niet door iedereen begrepen wordt en de resultaten niet altijd gebruikt worden. De taak aan de onderzoeker om er voor te zorgen dat resultaten begrijpelijk en aantrekkelijk worden weergegeven.

Onderzoeksresulaten in infographics

Hoe zorg je er nu voor dat onderzoeksresultaten begrepen worden? Een manier is door de onderzoeksresultaten op een andere manier visueel weer te geven. Je ziet tegenwoordig steeds vaker onderzoeksresultaten die worden weer gegeven in een infographic. Voor onderzoekers een mooie manier om resultaten van onderzoeken te laten zien. Hieronder zie je een voorbeeld van een infographic over de verwachte marketingbestedingen van Nederlandse marketeers.

Infographic

Wat is een goede infographic?

Om de boodschap goed over te kunnen brengen moet een infographic wel goed zijn. Wat is een goede infographic? Ik vind dat een goede infographic minimaal visueel aantrekkelijk, begrijpelijk, duidelijk en simpel moet zijn. Zodat het uitnodigt tot lezen, de informatie direct wordt begrepen en overgedragen. Op deze manier levert een infographic echt meerwaarde op ten opzichte van een onderzoeksrapport. Een goede infographic kun je het beste laten ontwerpen door een grafisch ontwerper. Maar waar let je nou op bij de briefing en het ontwerp? Ik vond twee interessante blogs met tips over wat een goede infographics zijn:

  • Revenu Marketing Blog: what makes a great infographic.
  • Molblog: wat maakt een infographic goed.

Aan jou de taak om onderzoeksresultaten begrijpelijk en visueel aantrekkelijk te maken. De resultaten worden zo vaker verspreid, meer gelezen en beter begrepen. Zo wordt jij een ster in je vak!

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

aanbevelen big data communicatie continu onderzoek continu verbeteren customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl