School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • Thuis Onderwijs Monitor
    • Promotermeter
    • Reputatie-scan
    • De Productinnovator
  • Werkwijze
  • Klanten
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Downloads
  • Over mij
  • Blog
  • Contact

Zet infographics niet alleen in omdat het nieuw is

28 augustus 2013 door Lore Elzinga Reageer

NieuwMijn vader heeft de neiging om alles waar ‘nieuw’ op staat te kopen. Vooral met shampoo. Inmiddels heeft hij zoveel ‘nieuwe’ shampoo in huis dat hij een jaar vooruit zou kunnen. Maar toch trap hij er elke keer weer in. Hij denkt dat het een verbeterde formule is en het trekt zijn aandacht in de winkel. Infographics zijn voor veel bedrijven en organisaties ook nieuw. En met iets nieuws kun je scoren. Het valt op en levert aandacht op. Maar let op: zet niet alleen infographics in omdat het nieuw is.

Infographics zijn op dit moment ‘hot’ binnen bedrijven en organisaties. Infographics worden gezien als nieuw, terwijl het visualiseren van informatie opzich niet nieuw is. Hiërogliefen zijn ook een soort infographics en in 18e eeuw  is de staafdiagram en lijndiagram al uitgevonden.  Of het nu nieuw is of niet, het visualeren van data en informatie kan veel opleveren. Infographics zijn zeer geschikt om resultaten van onderzoek mee te  communiceren. Maar let op: een infographic moet geen doel op zich zijn. Dan verliest het zijn waarde en levert het niks op.

Bepaal je doel

Het bepalen van je doel klinkt logisch, maar een stap waar vaak toch onvoldoende tijd aan wordt besteed. Het is heel belangrijk om van te voren  goed na te denken wat je wilt bereiken met een infographic. Welke boodschap wil je overbrengen en aan wie? Het maakt bijvoorbeeld veel uit of de infographic is bedoeld voor interne communicatie of externe communicatie. En wil je een boodschap overbrengen aan bijvoorbeeld medewerkers, managers of klanten? Ook dat maakt een groot verschil. Denk hier van te voren goed over na en bespreek dit uitvoering in de briefing naar de grafisch ontwerper.

Vertel een verhaal

Naast het doel van de boodschap is het van belang dat je weet wat je de doelgroep wilt vertellen. Een goede infographic verteld een verhaal waardoor de lezer tot nieuwe inzichten komt. Het verhaal heeft een begin en een einde waardoor het makkelijk te onthouden is. Vertel daarom ook niet teveel. Een beperkte hoeveelheid informatie wordt sneller begrepen en eerder gedeeld.

Wil jij hot zijn binnen je bedrijf?

Kies dan heel zorgvuldig voor welke doelgroep en welke boodschap je een infographic inzet. Dit maakt je boodschap aantrekkelijk, begrijpelijk en direct bruikbaar waardoor het wordt gedeeld en veel aandacht krijgt!

 

 

 

 

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?
  • Voelsprieten voor klanten

Tag Cloud

aanbevelen analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2022 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl