School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • Thuis Onderwijs Monitor
    • Promotermeter
    • Reputatie-scan
    • De Productinnovator
  • Werkwijze
  • Klanten
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Downloads
  • Over mij
  • Blog
  • Contact

Meer inzicht door een flexibele vragenlijst

8 januari 2014 door Lore Elzinga Reageer

Flexibel2Een tijd geleden lag mijn man nogal onrustig te slapen. Hij was aan het dromen en draaien. Plotseling draaide hij zich om en ging hij met zijn hoofd bij het voeteneind liggen. Tegen mij zei hij: “Je moet het eens van de andere kant bekijken, jij bent ook zo flexibel als een strijkplank.” En daar kon ik het die nacht mee doen! De volgende dag moesten we er erg om lachen. En eigenlijk is het een hele goede tip: bekijk het eens van de andere kant en wees flexibel. Dat kun je ook goed toepassen op klantonderzoek.

 

 

Een vragenlijst vanuit de onderzoeksvragen

Vaak wordt een vragenlijst opgesteld vanuit de onderzoeksvragen en wordt vergeten om het vanuit de andere kant (de respondent) te bekijken. Er wordt te weinig gedacht aan diegene die hem gaat invullen. In slecht opgestelde vragenlijsten kunnen respondenten hun antwoord niet kwijt of moeten ze verplicht vragen invullen terwijl ze er niet op kunnen antwoorden. Hierdoor worden de resultaten van het onderzoek minder bruikbaar.

Haal het beste uit je respondent

Het meest ideale is dat je zo goed mogelijk antwoord krijgt op de onderzoeksvraag en de respondent actief meedoet aan het onderzoek. Hiermee haal je het beste uit de respondent en krijg je de meeste nieuwe inzichten en de beste resultaten. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om direct in actie te komen en beslissingen mee te nemen. Ook jij kunt het beste halen uit je respondent!

Een flexibele vragenlijst

Zorg ervoor dat de deelnemers aan een onderzoek geen vragen in moeten vullen waar ze geen antwoord op weten. Met andere woorden; maak de afzonderlijke vragen niet verplicht. Zo geef je de respondent de vrijheid om vragen over te slaan. Voor de deelnemers aan het onderzoek levert dit minder irritatie op en dus minder kans op afhaken tijdens het onderzoek. Zorg daarnaast altijd voor opties als ‘niet van toepassing’, ‘anders namelijk’ en ‘weet niet’. Hierdoor zorg je ervoor dat je respondent altijd kan antwoorden en voorkom je dat ze stoppen met invullen. Bekijk de vragenlijst altijd door ogen van de respondent en laat hem ‘proef’ invullen door iemand die tot de doelgroep behoort.

Door je in te leven in de respondent en flexibel om te laten gaan met de vragenlijst, haal jij het beste uit de respondent. Maak de vragenlijst niet dwingend, maar zorg voor vrijheid en flexibiliteit. Zo voorkom je dat je zo flexibel bent als een strijkplank!

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 2021: persoonlijk, emotie, aandacht en waarde
  • Op zoek naar de stem van je doelgroep: in 4 stappen naar succesvolle burgerparticipatie
  • 5 inspirerende bronnen over de Net Promoter Score
  • Aan jou de vraag: wat wil jij weten?
  • Van data naar inzicht met een position paper

Tag Cloud

aanbevelen analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2021 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl