Wie kent ze niet? Onderzoeken waarin beloofd wordt dat ze 5 minuten duren, maar zeker 10 minuten of langer in beslag nemen. Je wordt het hemd van het lijf gevraagd. Bedrijven en organisaties zetten alles op alles om zoveel mogelijk van klanten te weten, bij wijze van spreken zouden ze wel een vingerafdruk van je willen.
Eigenlijk weet iedereen dat mensen liever een korte vragenlijst invullen, maar bedrijven vinden dit erg lastig. Redenen die ik vaak hoor zijn: “We willen de vragenlijst hetzelfde houden als vorig jaar zodat we kunnen vergelijken.”, “Alle afdelingen mogen een paar vragen stellen.” en “We willen alle producten en diensten aan bod laten komen zodat we weten wat we kunnen verbeteren.”
Het is goed dat bedrijven veel willen weten van klanten, maar niet in één onderzoek. Zes redenen waarom maximaal 10 vragen stellen beter, sneller, goedkoper en leuker is. En niet te vergeten heel fijn voor de respondent!
1. Minder aandacht
Er is steeds meer afleiding en mensen zijn steeds minder geconcentreerd. Het wordt steeds moeilijker om mensen over te halen om mee te doen aan onderzoek en om vervolgens de aandacht vast te houden. Hoe korter het onderzoek, hoe meer kans op deelnemers en minder kans op afhakers.
2. De komst van mobile kun je niet negeren
Steeds meer mensen vullen een vragenlijst in op hun smartphone of tablet. Een lange vragenlijst invullen op een smartphone werkt niet. In het ontwerp moet rekening gehouden worden met de mobiele respondent. Wanneer de vragenlijst niet mobiel proof is, zal bij voorbaat al een deel afhaken.
3. Je doet niet met alle resultaten iets
Als je eerlijk bent, doe je lang niet met alle resultaten iets. De meeste inzichten zijn leuk om te weten, maar doe je er ook echt iets mee? Bij elke vraag zou je je moeten afvragen: kan ik met dit antwoord beslissen, verbeteren of vernieuwen? Zo niet, dan kun je de vraag schrappen.
4. Kosten
Een logisch vervolg: hoe langer de vragenlijst, hoe hoger de kosten van het onderzoek. Hoe meer vragen, hoe meer analyse werk en hoe uitgebreider de rapportage. En bijkomend voordeel is dat een korte rapportage ook sneller gelezen wordt en minder snel in de la beland.
5. Snel
Hoe minder vragen, hoe sneller het onderzoek en hoe eerder de inzichten beschikbaar zijn. Wanneer de vragenlijst snel in te vullen is, komt de respons ook snel binnen. Soms kun je al na 1 of 2 dagen het onderzoek afsluiten omdat je voldoende respons binnen hebt. Binnen een week heb je dan al inzicht in de resultaten.
6. Blije klanten
15 of 20 minuten van iemand zijn tijd kun je niet meer vragen. Enkele minuten wel. Mensen zijn beste bereid om mee te denken. Bekijk de vragenlijst dan ook door de ogen van de respondent. Zou je hem zelf invullen? Dus denk niet teveel vanuit je eigen organisatie (we willen alles weten), maar vooral aan de diegene die hem invult. Kortom: met 10 vragen krijg je geen volledig vingerprint, maar je weet wel wat een klant van jou vindt!
Geef een reactie