School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

6 redenen om klanten maximaal 10 vragen te stellen

30 april 2015 door Lore Elzinga Reageer

VingerafdrukWie kent ze niet? Onderzoeken waarin beloofd wordt dat ze 5 minuten duren, maar zeker 10 minuten of langer in beslag nemen. Je wordt het hemd van het lijf gevraagd. Bedrijven en organisaties zetten alles op alles om zoveel mogelijk van klanten te weten, bij wijze van spreken zouden ze wel een vingerafdruk van je willen.

Eigenlijk weet iedereen dat mensen liever een korte vragenlijst invullen, maar bedrijven vinden dit erg lastig. Redenen die ik vaak hoor zijn: “We willen de vragenlijst hetzelfde houden als vorig jaar zodat we kunnen vergelijken.”, “Alle afdelingen mogen een paar vragen stellen.” en “We willen alle producten en diensten aan bod laten komen zodat we weten wat we kunnen verbeteren.”

Het is goed dat bedrijven veel willen weten van klanten, maar niet in één onderzoek. Zes redenen waarom maximaal 10 vragen stellen beter, sneller, goedkoper en leuker is. En niet te vergeten heel fijn voor de respondent!

1. Minder aandacht

Er is steeds meer afleiding en mensen zijn steeds minder geconcentreerd. Het wordt steeds moeilijker om mensen over te halen om mee te doen aan onderzoek en om vervolgens de aandacht vast te houden. Hoe korter het onderzoek, hoe meer kans op deelnemers en minder kans op afhakers.

2. De komst van mobile kun je niet negeren

Steeds meer mensen vullen een vragenlijst in op hun smartphone of tablet. Een lange vragenlijst invullen op een smartphone werkt niet. In het ontwerp moet rekening gehouden worden met de mobiele respondent. Wanneer de vragenlijst niet mobiel proof is, zal bij voorbaat al een deel afhaken.

3. Je doet niet met alle resultaten iets

Als je eerlijk bent, doe je lang niet met alle resultaten iets. De meeste inzichten zijn leuk om te weten, maar doe je er ook echt iets mee? Bij elke vraag zou je je moeten afvragen: kan ik met dit antwoord beslissen, verbeteren of vernieuwen? Zo niet, dan kun je de vraag schrappen.

4. Kosten

Een logisch vervolg: hoe langer de vragenlijst, hoe hoger de kosten van het onderzoek. Hoe meer vragen, hoe meer analyse werk en hoe uitgebreider de rapportage. En bijkomend voordeel is dat een korte rapportage ook sneller gelezen wordt en minder snel in de la beland.

5. Snel

Hoe minder vragen, hoe sneller het onderzoek en hoe eerder de inzichten beschikbaar zijn. Wanneer de vragenlijst snel in te vullen is, komt de respons ook snel binnen. Soms kun je al na 1 of 2 dagen het onderzoek afsluiten omdat je voldoende respons binnen hebt. Binnen een week heb je dan al inzicht in de resultaten.

6. Blije klanten

15 of 20 minuten van iemand zijn tijd kun je niet meer vragen. Enkele minuten wel. Mensen zijn beste bereid om mee te denken. Bekijk de vragenlijst dan ook door de ogen van de respondent. Zou je hem zelf invullen?  Dus denk niet teveel vanuit je eigen organisatie (we willen alles weten), maar vooral aan de diegene die hem invult. Kortom: met 10 vragen krijg je geen volledig vingerprint, maar je weet wel wat een klant van jou vindt!

 

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

aanbevelen analyse communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek management marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl