De bezoekers van het Marketing & Insights Event 2015 (MIE) praten veel over marktonderzoek, customer insights, customer journey, big data en marketing. Maar het blijft altijd de vraag; wat levert onderzoek op en wat kun je er mee? Ik vroeg bezoekers op de MIE: kun jij een voorbeeld noemen van een onderzoek waarmee beslissingen zijn genomen op basis van de inzichten en zo ja welke beslissingen? De bezoekers noemen beslissingen op het gebied van aanpassingen aan producten, communicatiemiddelen, campagnes en strategie. Mooie voorbeelden van onderzoeken waarbij er daadwerkelijk iets met de resultaten wordt gedaan en er beslissingen zijn genomen. Dat is wat je met onderzoek wilt bereiken!
Lidwien van de Ven zegt
Leuk om op een rijtje te hebben wat je concreet kan doen met marktonderzoek. Methoden, technieken, nieuwe onderzoeksdevices dat is voor onderzoekers natuurlijk belangrijk, maar de opdrachtgever wil gewoon weten op welke wijze beter op de wensen van consumenten ingespeeld kan worden. En welke concrete acties daarbij horen! Goed om dat weer eens voor het voetlicht te brengen.