De bezoekers van het Marketing & Insights Event 2015 (MIE) praten veel over marktonderzoek, customer insights, customer journey, big data en marketing. Maar het blijft altijd de vraag; wat levert onderzoek op en wat kun je er mee? Ik vroeg bezoekers op de MIE: kun jij een voorbeeld noemen van een onderzoek waarmee beslissingen zijn genomen op basis van de inzichten en zo ja welke beslissingen? De bezoekers noemen beslissingen op het gebied van aanpassingen aan producten, communicatiemiddelen, campagnes en strategie. Mooie voorbeelden van onderzoeken waarbij er daadwerkelijk iets met de resultaten wordt gedaan en er beslissingen zijn genomen. Dat is wat je met onderzoek wilt bereiken!

Hans: “Voor ons nieuwe product ‘Pulled Pork’ hebben we een concepttest gedaan onder consumenten. Naar aanleiding daarvan is besloten welke verpakking dit product krijgt”

Monique: “In de financiële wereld moeten klanten zich identificeren. Klanten die zich nog niet geïdentificeerd hebben worden geïnformeerd per brief. Door deze brief te testen onder klanten is besloten wat de ‘tone of voice’ van deze brief gaat worden.”

Jan: “We hebben onderzoek gedaan naar hoe mensen zich oriënteren op een baan. Daaruit zijn verschillende type mensen (persona’s) gekomen. Aan de hand hiervan is besloten om de website aan te passen aan de kenmerken van deze persona’s.”

Laura: “We hebben een communicatieonderzoek gedaan naar de Kerstcampagne van Kerk in Actie onder de doelgroep. Deze is getest op de waarde van het concept en de uitvoering. Op basis van de insights is de campagne aangepast.”

Pascal: “Voor RCN vakantieparken hebben wij een data analyse uitgevoerd op hun klantenbestand. Hier kwamen verschillende type mensen/ vakantiegangers naar voren. Op basis hiervan is besloten om gedifferentieerde catalogi uit te geven”

Wouter: “Bij mijn vorige werkgever is onderzoek gedaan naar de klanttevredenheid en drivers van loyaliteit. Aan de hand daarvan is besloten om met retentie teams te gaan werken.”

Hendrika: “Tijdens het testen van een doelgroepcampagne kwamen we er achter dat de testgroep het beter deed dan de daadwerkelijke doelgroep die we voor ogen hadden voor die campagne. Naar aanleiding hiervan is besloten om de doelgroepselectie voor die campagne aan te passen.”

Roel: “Voor ons nieuwe product ZieZo hebben we voor de lancering onderzoek gedaan onder de potentiële doelgroep. Op basis hiervan is besloten voor welke doelgroep het product in de markt gezet gaat worden”
Leuk om op een rijtje te hebben wat je concreet kan doen met marktonderzoek. Methoden, technieken, nieuwe onderzoeksdevices dat is voor onderzoekers natuurlijk belangrijk, maar de opdrachtgever wil gewoon weten op welke wijze beter op de wensen van consumenten ingespeeld kan worden. En welke concrete acties daarbij horen! Goed om dat weer eens voor het voetlicht te brengen.