School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Beslissen op basis van klantinzicht; 8 praktijkvoorbeelden van bezoekers op het Marketing & Insights Event 2015

6 februari 2015 door Lore Elzinga 1 Reactie

MIE

De bezoekers van het Marketing & Insights Event 2015 (MIE) praten veel over marktonderzoek, customer insights, customer journey, big data en marketing. Maar het blijft altijd de vraag; wat levert onderzoek op en wat kun je er mee? Ik vroeg bezoekers op de MIE: kun jij een voorbeeld noemen van een onderzoek waarmee beslissingen zijn genomen op basis van de inzichten en zo ja welke beslissingen? De bezoekers noemen beslissingen op het gebied van aanpassingen aan producten, communicatiemiddelen, campagnes en strategie. Mooie voorbeelden van onderzoeken waarbij er daadwerkelijk iets met de resultaten wordt gedaan en er beslissingen zijn genomen. Dat is wat je met onderzoek wilt bereiken!

IMG_6834

Hans: “Voor ons nieuwe product ‘Pulled Pork’ hebben we een concepttest gedaan onder consumenten. Naar aanleiding daarvan is besloten welke verpakking dit product krijgt”

Monique Brand Flu

Monique: “In de financiële wereld moeten klanten zich identificeren. Klanten die zich nog niet geïdentificeerd hebben worden geïnformeerd per brief. Door deze brief te testen onder klanten is besloten wat de ‘tone of voice’ van deze brief gaat worden.”

 

Jan Brooijmans

Jan: “We hebben onderzoek gedaan naar hoe mensen zich oriënteren op een baan. Daaruit zijn verschillende type mensen (persona’s) gekomen. Aan de hand hiervan is besloten om de website aan te passen aan de kenmerken van deze persona’s.”

 

Laura van der Linden

Laura: “We hebben een communicatieonderzoek gedaan naar de Kerstcampagne van Kerk in Actie onder de doelgroep. Deze is getest op de waarde van het concept en de uitvoering. Op basis van de insights is de campagne aangepast.”

 

Pascal van Hattum

Pascal: “Voor RCN vakantieparken hebben wij een data analyse uitgevoerd op hun klantenbestand. Hier kwamen verschillende type mensen/ vakantiegangers naar voren. Op basis hiervan is besloten om gedifferentieerde catalogi uit te geven”

Wouter Mellaart

Wouter: “Bij mijn vorige werkgever is onderzoek gedaan naar de klanttevredenheid en drivers van loyaliteit. Aan de hand daarvan is besloten om met retentie teams te gaan werken.”

 

Hendrika Keijzer

Hendrika: “Tijdens het testen van een doelgroepcampagne kwamen we er achter dat de testgroep het beter deed dan de daadwerkelijke doelgroep die we voor ogen hadden voor die campagne. Naar aanleiding hiervan is besloten om de doelgroepselectie voor die campagne aan te passen.”

 

Roel Verschoor

Roel: “Voor ons nieuwe product ZieZo hebben we voor de lancering onderzoek gedaan onder de potentiële doelgroep. Op basis hiervan is besloten voor welke doelgroep het product in de markt gezet gaat worden”

 

Reacties

  1. Lidwien van de Ven zegt

    6 februari 2015 om 13:15

    Leuk om op een rijtje te hebben wat je concreet kan doen met marktonderzoek. Methoden, technieken, nieuwe onderzoeksdevices dat is voor onderzoekers natuurlijk belangrijk, maar de opdrachtgever wil gewoon weten op welke wijze beter op de wensen van consumenten ingespeeld kan worden. En welke concrete acties daarbij horen! Goed om dat weer eens voor het voetlicht te brengen.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl