School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Hoe marketing manager Evert binnen één week drie nieuwe concepten test

12 augustus 2015 door Lore Elzinga Reageer

Markt“We willen graag een inschatting maken van de potentie van een aantal nieuw te lanceren concepten in de markt”. Deze vraag kreeg ik binnen van Evert, marketingmanager. Evert vertelde dat er al uitgebreid kwalitatief onderzoek is gedaan naar de inhoud van de concepten. Op basis van deze inzichten zijn er drie nieuwe concepten opgesteld. Evert: “Nu willen we graag, met grote aantallen, toetsen welk concept het meest aantrekkelijk is voor consumenten. We willen een goed en gedegen besluit nemen over welk concept we op de markt brengen.“ Ik zei tegen Evert: “Binnen een week kan ik je vertellen met welk concept je de markt op kan”. Hoe zag onze week er uit?

Maandag: waar wil Evert een antwoord op?

Vandaag zijn de belangrijkste vragen voor Evert: waar wil je een antwoord op hebben? Wat zijn je hoofdvragen en wat wil je straks kunnen beslissen? Daarnaast is het belangrijk dat Evert mij concepten aanlevert die kort en duidelijk omschreven zijn. Het liefst met beelden erbij. Op basis hiervan maak ik een opzet voor de vragenlijst. Ik stuur de eerste opzet naar Evert. Hij geeft feedback en ik pas de vragenlijst aan.

Dinsdag: testen

Vandaag zet ik de vragenlijst in de online tool, koppel ik hem aan het consumentenpanel en zorg dat technisch alles goed in elkaar zit. Dan stuur ik hem naar Evert zodat hij hem kan testen. De laatste opmerkingen verwerk ik. Dan is de vragenlijst definitief en klaar voor verzending.

Woensdag en donderdag: feedback

Door gebruik te maken van bestaande consumentenpanels zoals PanelClicks of GMI Lightspeed kunnen we heel snel respons verzamelen. Dit kan soms al binnen 1 dag. Het panelbureau zet het onderzoek uit en ik kan realtime meekijken met de resultaten die binnen komen. Op dag twee hebben we voldoende respons binnen en sluit ik het onderzoek.

Vrijdag: Evert wat hij moet doen

Vroeg in de ochtend start ik met de analyse. Welk concept scoort het beste? Zijn er verschillen tussen groepen en/of achtergrondkenmerken of andere kruisverbanden? Ik maak een analyse voor mezelf en zet alleen de belangrijke conclusies in een PowerPoint. 10 duidelijke sheets zodat hij de resultaten direct intern kan doorsturen. Aan het einde van de dag stuur ik Evert de Powerpoint. Hij stuurt hem door naar zijn team. Evert weet wat hij moet doen. Evert: “Maandag bespreek ik met mijn team hoe we de markt op gaan!”

 

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

aanbevelen big data communicatie continu onderzoek continu verbeteren customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl