School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor mensen met een druk leven
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Bedankt voor de inspraak!

16 februari 2016 door Lore Elzinga Reageer

Windmolenverlichting2“Bedankt voor alle inspraak”, “Dank voor het onderzoek” en “Bedankt voor deelname”. Een paar quotes uit een onderzoek waarbij deelnemers bedanken dat ze mee mochten doen. Dat kom je niet zo vaak tegen! Wat was dat voor een onderzoek en waarom waren de deelnemers zo blij?

 Meedoen hangt af van betrokkenheid

Mensen krijgen tegenwoordig zoveel onderzoeken en evaluaties, dat ze lang niet overal aan meedoen. Daarnaast zijn de vragenlijsten vaak lang en saai, wat deelname ook niet aantrekkelijker maakt. Of mensen meedoen, hangt vooral af van het onderwerp en de betrokkenheid bij het onderwerp.

Onderzoek naar windmolenverlichting

Dit onderzoek ging over de beleving van de verlichting van windmolens in het Prinses Alexia Windpark in Zeewolde. Omdat de molens hoger dan 100 meter zijn, is het verplicht dat ze verlicht worden voor de luchtverkeersveiligheid. Tot en met 2015 waren dit standaard rode knipperende lampen op de top van de molen. En dat wordt niet door iedereen gewaardeerd. Omwonenden van het windpark kregen de gelegenheid om hun mening te geven over drie verschillende varianten van verlichting: knipperende verlichting, vastbrandende verlichting en verlichting die zich qua intensiteit aanpast aan het weer. Voor omwonenden belangrijk, omdat de verlichting van invloed is op het woonplezier en uitzicht in het bijzonder.

Meedenken geeft vertrouwen

Waarom bedanken de deelnemers voor het onderzoek? Doordat de omwonenden de mogelijkheid krijgen om mee te denken, ontstaat er een positieve sfeer en het geeft vertrouwen. Uit het onderzoek blijkt dat de grootste verbetering in waardering voor de verlichting zit in het omschakelen van de knipperende verlichting naar de vastbrandende verlichting. Dat is aangepast, het hele park heeft nu verlichting die vast brandt. Daarnaast vindt men het fijn dat de lichtintensiteit wisselt. Dit aanpassen was uiteindelijk niet mogelijk vanwege de te hoge kosten. Door dit uit te leggen begrijpen de omwonenden de uiteindelijke keuze.  Ze voelen zich gehoord, zijn blij met de aanpassingen en daarom ook blij met het onderzoek.

Mensen willen graag inspraak

Wil jij ook bedankt worden? Betrek dan altijd stakeholders en betrokkenen bij belangrijke beslissingen. Betrokkenen willen graag inspraak. Ze zijn blij dat ze hun stem mogen laten horen en dat er naar hen geluisterd wordt. Hou de onderzoeken wel kort en aantrekkelijk. Dan blijft het voor iedereen leuk. En vergeet niet te vertellen wat je met de resultaten doet, zo geef je de deelnemers invloed!

 

 

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • Vis jij de vijver met potentiële studenten leeg? In 3 stappen inzicht in de wervingspotentie van opleidingen
  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl