School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor mensen met een druk leven
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Hoe Marleen met haar onderzoek NU.nl haalde

15 maart 2016 door Lore Elzinga Reageer

Marleen JanssenGniffelend zat ik achter mijn computer. Ik kreeg een vraag binnen over een onderzoek naar zelfbeminning bij vrouwen. Dat is een heel ander onderwerp dan waar ik tot nu toe mee bezig was geweest. Marleen Janssen van Vallei-orgasme vroeg mij om hulp bij een onderzoek dat zij had uitgevoerd onder ruim 1000 vrouwen. Marleen: “We hebben heel veel reacties binnengekregen, maar eigenlijk weten we niet zo goed hoe we de resultaten het beste kunnen analyseren en presenteren. Kun jij ons daarmee helpen? We willen namelijk graag met de resultaten de pers in”, aldus Marleen. Ik heb Marleen geholpen. Het resultaat was dat het onderzoek op NU.nl stond. Hoe hebben we dat gedaan?

Van onderzoek naar inzicht

Marleen heeft zelf het onderzoek uitgezet onder een grote groep vrouwen die zij in haar bestand heeft. Het onderwerp leeft zó, dat ze heel veel respons terugkreeg en dus ook heel veel data in handen had. Maar hoe vertaal je deze data nu naar inzichten? Marleen wist niet zo snel hoe ze dit moest aanpakken en had daar bovendien geen tijd voor. Ik heb Marleen geholpen met het maken van duidelijke grafieken, het analyseren van open antwoorden en het maken van kruisverbanden. En dat gaf inzicht! Inzichten die Marleen kon gebruiken als input voor het persbericht.

Onafhankelijk onderzoek

Naast meer inzicht krijgen, wilde Marleen ook dat het onderzoek gekoppeld werd aan een onafhankelijk bureau. Hiermee toon je aan dat het onderzoek onafhankelijk en professioneel is. Richting de pers werden dan ook zowel Vallei-orgasme als New Business Research genoemd.

Persprikkels

Door heldere conclusies te schrijven en opmerkelijke quotes van respondenten uit te lichten, kon Marleen een aantal goede persberichten schrijven. Marleen (journalist) koos ervoor om drie ‘persprikkels’ te sturen waarbij steeds een interessante uitkomst uit het onderzoek werd uitgelicht. En dat werkte; het heeft op NU.nl , vrouw.blog.nl, RTL online en in de Telegraaf gestaan. En last but not least: Marleen is uitgenodigd bij RTL Late Night!

Prikkel je doelgroep en prikkel jezelf

Nu zul je denken: tja, dat is makkelijk met zo’n onderwerp en een journalist die de persberichten schrijft. Dat is ook zo, maar ook met andere onderwerpen is dit mogelijk. Stel je doelgroep prikkelende vragen, zorg voor prikkelende resultaten en quotes en maak daarmee een aantal persprikkels! En wie weet staat jouw onderzoek dan binnenkort ook op NU.nl.

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • Vis jij de vijver met potentiële studenten leeg? In 3 stappen inzicht in de wervingspotentie van opleidingen
  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl