School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Wat Arabische hengsten je leren over klanten

31 maart 2016 door Lore Elzinga Reageer

MarokkoEen beetje zenuwachtig zit ik op mijn paard, hij schrikt en schiet naar voren. Ik rij op een Arabische hengst in Marokko. Dit zijn hele gevoelige paarden.  Ze reageren direct op hoe je je voelt en hoe je reageert. De tweede dag leer ik hem kennen en ontspan ik. Hij ontspant ook en doet wat ik van hem vraag. Heel erg leuk om te merken dat je zo’n invloed op een paard hebt. Zo werkt het ook bij organisaties en bedrijven. Wat medewerkers voelen, voelen klanten ook. Als medewerker heb je invloed op je klanten. Hoe ga je hier als bedrijf mee om?

Negatief contact zorgt voor een negatieve klant

Onaardige telefoontjes van bedrijven, negatieve of saaie brieven, een vervelend gesprek. Iedereen heeft weleens van deze ervaringen met bedrijven. Deze bedrijven beseffen vaak niet hoe dit overkomt op klanten. Heeft een medewerker geen zin in het telefoontje, dan voelt de klant dat ook. Een brief met een negatieve toon. Daar wordt een klant ook negatief van. Hoe kun je voorkomen dat klanten negatieve gevoelens krijgen?

Laat de invloed op klanttevredenheid zien

De communicatie van medewerkers richting klanten en de klantgerichtheid (op alle vlakken) zijn van invloed op de Net Promoter Score en klanttevredenheid. Laat medewerkers dit effect zien. Door bijvoorbeeld direct na een telefoontje de medewerker te laten beoordelen door de klant. Zo ziet de medewerker gelijk of het een goed of minder goed telefoontje was en welk effect dit heeft.

Zorg voor positiviteit vanuit gevoel

Het is belangrijk dat alle medewerkers binnen het bedrijf weten dat elke handeling effect heeft op de klant. Klantgericht handelen en communiceren kun je leren met bijvoorbeeld training en coaching. Maar het belangrijkste is dat het geen trucje wordt, maar medewerkers communiceren vanuit hun eigen positieve gevoel.

Zet de klant centraal in de bedrijfscultuur

Zorg dat de klant centraal staat in de bedrijfscultuur. Dit is een open deur, maar er zijn nog heel veel bedrijven die dit wel op de agenda hebben staan, maar er niet naar handelen. Dat ene telefoontje van het verhuisbedrijf dat ze de dozen vandaag al komen brengen in plaats van volgende week maakt mijn dag weer goed. Maak jij de dag van klanten ook weer goed? Zorg ervoor dat jij je goed voelt, dan voelt de klant dat ook!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

aanbevelen analyse big data communicatie community customer journey enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek management marketing marktonderzoek meten MIE mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl