School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

6 redenen om geen onderzoek te doen

4 mei 2017 door Lore Elzinga Reageer

“Hondenpoep op straat, is dat echt een probleem?” vraagt Marije zich af. Voor Marije onderzoek ik de tevredenheid van de bewoners van een nieuwe woonwijk. Ze heeft op de Facebookpagina van de wijk enkele klachten over hondenpoep voorbij zien komen. “Maar moeten we dit niet eerst verder onderzoeken zodat we zeker weten dat het echt een probleem is?” Ik adviseer Marije eerst de resultaten van het tevredenheidsonderzoek af te wachten. “Als het een probleem is, komen de bewoners er vanzelf mee.” En inderdaad.

Een aantal bewoners noemen de hondenpoep in de wijk als verbeterpunt. Dus ook hier komt het naar voren. Ik adviseer Marije: “Niet verder onderzoeken, maar gewoon oplossen die poep op straat!”

Soms wordt onderzoek (onbewust) ingezet om het oplossen van het probleem uit te stellen. In veel gevallen ben ik voor onderzoek doen, maar niet altijd. Nog 5 andere redenen wanneer onderzoek niet nodig is:

Wanneer je de uitkomst van het onderzoek al weet

Soms heb je al een onderbuikgevoel over de uitkomsten. Weeg goed af of onderzoek dan zinvol is. Je gevoel volgen en een beslissing nemen, kan soms net zo goed uitpakken. Maar vaak is er ‘bewijsvoering’ nodig voor het nemen van beslissingen. Dan kan het handig zijn om daarvoor onderzoek te gebruiken.

Wanneer er weinig/niks is veranderd

Onderzoek wordt jaarlijks, halfjaarlijks of soms zelfs maandelijks gedaan. Maar als er niks verandert binnen je organisatie (er geen actiepunten zijn opgepakt vanuit eerder onderzoek), dan weet je dat de uitkomsten ook niet zullen veranderen. Dus bekijk goed of er veranderingen zijn geweest ten opzichte van een eerdere meting. Zo niet, dan stel je de meting uit.

Wanneer je ook via een ‘intern panel’ de inzichten kunt krijgen

Is het onderwerp niet zo groot en gaat het niet om belangrijke beslissingen, dan kun je ook onderzoek doen onder je collega’s, familie of vrienden. Het onderwerp moet daar dan natuurlijk wel geschikt voor zijn. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen een brief te beoordelen die naar klanten gaat. Is hij begrijpelijk en duidelijk?

Wanneer je de inzichten uit bestaande bronnen kunt halen

Ga eerst op zoek naar wat er al is aan onderzoek. Soms kom je een heel eind met bestaande inzichten. Hiermee kun je de onderzoeksvraag die overblijft nog specifieker maken en in sommige gevallen hoef je helemaal geen onderzoek meer te doen.

Wanneer je weinig of niets met de resultaten doet

Logisch, als je niks met de resultaten doet, hoef je ook geen onderzoek te doen. Maar toch gebeurt het nog steeds. Zonde! Dus bedenk van tevoren goed wat je met de resultaten doet!

Wanneer doe je wel onderzoek?

Je doet onderzoek wanneer je (nieuwe) input nodig hebt om te kunnen beslissen, verbeteren of vernieuwen. Een andere of extra reden kan zijn dat je draagvlak wilt creëren en wilt zorgen voor vertrouwen en betrokkenheid. En soms is het een kwestie van gewoon doen. Wat we al weten, is dat mensen willen dat problemen opgelost worden. En dat hoef je niet meer te meten!

 

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl