School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

One size fits none: maatwerk is de trend

24 januari 2018 door Lore Elzinga Reageer

Zijn we in de toekomst in staat om systemen aan te passen aan de menselijke maat en kunnen we mensen nog persoonlijker gaan bedienen? Als het aan de schrijvers van de TrendRede 2018 ligt wel: “We leven in een ongemiddelde samenleving, niemand is gelijk.” In onderzoek gaan we vaak uit van de gemiddelde Nederlander of proberen we mensen in te delen in klantprofielen. Kunnen we met slimme data-analyse en een holistische benadering afstappen van gemiddelden en meer maatwerk bieden?

Van gemiddelden naar maatwerk

TrendRede 2018: “We bewegen van gelijkheid naar gelijkwaardigheid. En komen dan per definitie uit op maatwerk. One size fits none. De komende jaren gaan we onze systemen, of het nu om zorg, burgerservice of klantvriendelijkheid gaat, aanpassen aan de menselijke maat. Van evidence-based gaan we naar context-based informatie. Slimme data-analyse kan helpen om van gemiddelde doelgroepschattingen naar ‘made-to-measure’-oplossingen te komen.”

Maatwerk is ook wat klanten willen. Steven van Belleghem geeft dit in zijn boek ‘When digital becomes human’ ook aan: “De moderne marketeer moet zich richten op de individuele consument.” Maar hoe kunnen we dit realiseren?

Van foto naar film

Naast slimme data-analyse, helpt kijken naar de context om inzicht te krijgen in individuele behoeften. “De mens in zijn totaliteit zien, is de grote uitdaging voor professionals. We kijken in de toekomst naar de film (naar de continue ontwikkelingslijn en niet naar de foto (het meetmoment)). Weten is zoveel meer dan meten: wijsheid ontstaat door de unieke combinatie van inzicht, meting, observatie en gesprek. Wie door het systeem heen het hele plaatje ziet, komt met betere oplossingen om het menselijk leven, en de context waarin we leven, zo goed mogelijk te ondersteunen.” (bron: TrendRede 2018)

Marktonderzoekers zijn geneigd om nog te veel naar de foto (het meetmoment) te kijken. Maar wie analyseert en observeert het grotere geheel? Zorg ervoor dat jij de filmer wordt in plaats van de fotograaf. Dan kun je je richten op die individuele klant die op zoek is naar een persoonlijke band.

 

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl