School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Innoveren doe je met klanten

21 augustus 2019 door Lore Elzinga Reageer

Photo by Austin Distel on UnsplashMijn man heeft laatst een nieuwe fietstrainer gekocht. Een apparaat waarmee je binnen kan fietsen met het echte gevoel van buiten fietsen.

Deze TrueBike is net op de markt en technisch veel verder dan die van de concurrenten. Mijn man hoort bij een groepje dat als eerste een prototype aanschafte.

Deze groep heeft ook geholpen om het product verder te ontwikkelen. In ruil daarvoor kreeg hij een aandeel in het bedrijf. Een mooi voorbeeld van klanten betrekken bij productinnovatie.

“Innoveren kan niet zonder klanten. Gebrek aan klantcontact is vaak een reden waarom een product niet van de grond komt”, volgens Steven S. Hoffman van het boek Olifanten laten vliegen.

Ben jij bezig met innovatie in je werk? Krijg jij ook energie van meewerken aan nieuwe producten of diensten? Wil je een idee verzinnen dat alles kan veranderen? Wat heb je nodig van klanten en partners om tot een goed idee te komen?

1. Ga zelf de boer op

Alleen het doen van onderzoek is niet voldoende. Ga zelf in gesprek met klanten in de omgeving waarin je product of dienst wordt gebruikt. Het is belangrijk dat je zelf klanten ziet en hoort in plaats van dat je over ze leest op papier.

2. Niet vragen wat een klant wil, maar wat het product voor hem moet doen

Vragen naar wat een klant wil, gaat over het bekende voorbeeld van Henry Ford: “Als ik een klant had gevraagd wat hij wilde, had hij gezegd: snellere paarden.” Je kunt wel vragen naar de gewenste uitkomst: wat wil je dat een product voor jou doet? Door net even andere vragen te stellen, krijg je wél waardevolle inzichten over behoeften.

3. Observeer

Klanten kunnen niet altijd vertellen wat ze verwachten, daarom is het ook belangrijk om ze te observeren. Hoe beleeft de klant je product? Laat hem hardop vertellen wat hij tegenkomt en zeg zelf zo min mogelijk.

4. Verzamel continu gegevens over de markt

Verzamel inzichten over je markt en over trends. Bijvoorbeeld met de Keyword tool van Google, Google trends, feedback via social media en maak een analyse van je concurrentie.

“Een slimme innovator begint gegevens te verzamelen zodra het idee voor het nieuwe bedrijf ontstaat en gaat daar altijd mee door.” Aldus Steven S. Hoffman.

5. Ga in gesprek met strategische partners

Naast klanten opzoeken is contact met strategische partners ook belangrijk. Partners in verkoopkanalen, wederverkopers, leveranciers, overheidsinstellingen, fabrikanten en distributeurs. Steven S. Hoffman: “Wanneer een onderneming samenwerkt met belangrijke partners om meer waarde te kunnen leveren aan de klant, stijgt de kans op een grote doorbraak.”

Verzamel gegevens, betrek partners en klanten en wie weet breek jij dan met je nieuwe idee een lans. En vergeet niet te belonen voor de input, dan heb je gelijk ook fans.

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

aanbevelen big data communicatie continu onderzoek continu verbeteren customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl