En opeens ziet de wereld er heel anders uit. De coronacrisis raakt elk bedrijf.
Juist nu is contact met je klant essentieel.
Mede geïnspireerd door het webinar ‘Crisiscommunicatie in tijden van corona’ van Frankwatching, deel ik daarom graag met jou …
… 5 manieren om goed in contact met je klant te blijven.
1 Geef de juiste informatie op het juiste moment
Overspoel klanten niet met mails over dat je je bijvoorbeeld houdt aan de richtlijnen van het RIVM. Daar gaat iedereen vanuit. Kies 1 kanaal (bijvoorbeeld je website) waarop je regelmatig actuele informatie zet. Dit zou je één keer per dag of één keer per week kunnen doen. Regelmaat in je communicatie geeft vertrouwen.
2 Pas je tone of voice aan
“Relatie komt voor informatie!”, zegt Ingrid van Frankenhuyzen (journalist en eigenaar van Communisenso). Geef niet alleen feitelijke informatie, maar beweeg mee op emotie. Laat zien dat je snapt dat het een rare tijd is. Wees voorzichtig met commerciële informatie, dat kan verkeerd vallen.
3 Maak het persoonlijk
Maak de informatie zo relevant en persoonlijk mogelijk voor de ontvanger. Kijk naar mogelijkheden van video-bellen of online contact met beeld. Mensen hebben behoefte aan persoonlijk contact op dit moment.
4 Wees open
Wees eerlijk, open en helder. Transparantie en duidelijkheid geven vertrouwen. Laat weten wat je weet en wat je niet weet. Het is niet erg dat je niet overal een antwoord op hebt. Dat begrijpen mensen. En gebruik eenvoudig taalgebruik.
5 Peil de behoefte
Tot slot, vraag je klant: “Waar heb jij behoefte aan in deze tijd?” en “Waar kan ik je mee helpen?” Dan kun je daar rekening mee houden en op inspelen.
Dus onthoud in ieder geval:
Relatie komt voor informatie.
Ik wens je veel sterkte in deze bijzondere tijd.
Lore
Geef een reactie