School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Geen klant te verliezen: 8 manieren om klanten op een vriendelijke wijze te attenderen op 1,5 m

17 juni 2020 door Lore Elzinga Reageer

Klantvriendelijkheid en 1,5 meter is een uitdaging. Voorlopig ziet het ernaar uit dat de 1,5 m nog van toepassing is. Hoe kunnen winkels, kappers, horeca en andere bedrijven toch zorgen voor een positieve beleving voor de klant?

Persoonlijk contact

Laat een gastheer of -vrouw rondlopen die iedereen aanspreekt. Selecteer hiervoor de juiste bevlogen en actieve medewerkers. Train medewerkers te letten op gezichtsuitdrukking en houding. Zorg voor een persoonlijke en vriendelijke benadering en maak verbinding. Dit zorgt voor veiligheid en vertrouwen. Bijkomend voordeel: klanten kopen meer wanneer ze met iemand persoonlijk in contact zijn (uit: 5 retailtrends voor 2020, Lightspeed).

Herhaal de boodschap

Iedereen kent inmiddels de 1,5 m-regel, maar toch. Als je aan het praten of winkelen bent, kun je de 1,5 meter makkelijk vergeten. Het is daarom belangrijk ook deze boodschap continu te herhalen: “Het gaat om de veiligheid voor jou én voor ons”. Je kunt de boodschap uitdragen met bijvoorbeeld posters, stickers en shirts die medewerkers dragen.

Tone of voice en humor

Natuurlijk moeten mensen de 1,5 meter serieus nemen, maar de boodschap met humor brengen kan ook helpen. Humor zorgt voor een positieve sfeer. Het is toch lekker als er in deze tijd even gelachen kan worden. Ik vind bijvoorbeeld de Sneakers-winkel in Vlaardingen op een leuke manier communiceren (bron: Verleuken in Coronatijd, Feike Cats).

Ken je klant

Vraag aan jouw klanten wat ze nodig hebben. Hoe kun jij ervoor zorgen dat zij zich welkom en veilig voelen bij jou? Een uitgebreide vragenlijst is niet nodig. Je krijgt al belangrijk inzicht met 2 simpele vragen:

  • Wat gaat goed?
  • Wat kan beter?

Zorg ervoor dat klanten hun antwoorden makkelijk kunnen invullen en dat je als bedrijf direct inzicht hebt in de resultaten van je onderzoek.

Breng de boodschap positief

Mensen zijn vatbaarder voor positieve berichten. Als je ergens binnenkomt, wil je niet direct horen wat er allemaal niet mag.

Bedank bijvoorbeeld voor afstand houden. En breng de boodschap op een leuke manier, zoals de stickers van Duwtje.com.

Het goede voorbeeld geven

Zorg ervoor dat álle medewerkers het goede voorbeeld geven. Ook als jouw medewerkers foto’s delen op social media. Als klanten zien dat je het zelf ook niet zo nauw neemt met de 1,5 meterregel, heb je kans dat zij dat ook minder doen en misschien zelfs niet meer bij jou willen komen.

Zorg voor duidelijkheid

Looproutes, hygiënemaatregelen, rijen en betalen…

Zorg dat alle 1,5 metermaatregelen die je neemt glashelder zijn voor klanten. Hoe duidelijker, hoe makkelijker klanten zich aan jouw maatregelen kunnen houden. Of andersom: hoe minder onduidelijkheid, hoe minder irritatie.

Een vriendelijke inrichting

Maak slimme keuzes in de inrichting om de 1,5 meter te bewaken en tegelijk de klantvriendelijkheid en de sfeer te bevorderen.

Schotten tussen tafels werken bijvoorbeeld vaak niet sfeerbevorderend.

Café Flamingo op de Albert Cuyp heeft daarom allerlei paspoppen in het café gezet, waardoor mensen vanzelf afstand moeten houden. En zo lijkt het ook nog gezellig druk.

Je hebt geen klant te verliezen

Laat die strenge communicatie dus los, want met vriendelijkheid en positieve boodschappen kom je veel verder.

Lore

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

aanbevelen analyse communicatie community continu verbeteren customer journey enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek management marketing marktonderzoek meten MIE mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters sustainable experience trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl