School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Je klant in beeld: het verhaal achter de cijfers

4 maart 2020 door Lore Elzinga Reageer

Rapporten en data zijn vaak best… saai. Als marktonderzoeker geef ik dat direct toe. Ook ik moet me soms door rapporten worstelen, terwijl ik denk: wat staat hier eigenlijk? Wat zijn nu de conclusies?

Onderzoeksrapporten zijn vaak saai, omdat er weinig emotie in zit. Boodschappen in de vorm van een verhaal zijn overtuigender. Verhalen roepen empathie op, waardoor de boodschap eerder blijft hangen.

Wat kun je doen om je cijfers meer te laten leven? 4 voorbeelden:

1.    Video’s van klanten

Vraag een klant naar zijn mening en leg dit vast op video. Verhalen van fans spreken zeer tot de verbeelding, maar het kunnen ook verhalen over klachten zijn. Door de video’s intern te delen, horen en zien medewerkers het echte verhaal dat de cijfers doet leven.

2.    Bespreek klanten in meetings

Reserveer in elke meeting (op elk niveau) tijd om een klantcase te bespreken. Bespreek met elkaar hoe de case intern is opgepakt en wat jullie daarvan geleerd hebben. Op deze manier heb je het met je team wekelijks over klanten.

3.    Laat een stoel vrij voor de klant

Zet een lege stoel in de vergader- of werkkamer en bedenk bij alles wat je doet: wat zou de klant hiervan vinden? En vraag af en toe een ‘echte klant’ op de vrije stoel te gaan zitten.  Of plak een foto van een klant op je computer of ergens in je werkruimte. Wissel regelmatig van foto, zodat je je klant blijft zien.

4.    Uitspraken van klanten

Verspreid quotes van klanten. Dit kan bijvoorbeeld op een poster op de WC of in een andere ruimte waarvan veel mensen gebruik (moeten) maken. Ook als je quotes toevoegt in een onderzoeksrapport, gaan de data meer tot de verbeelding spreken.

Zie de klant

Zorg ervoor dat jij het verhaal van je klant vertelt. Daarmee breng je de klant in beeld.

Tenslotte is dat wat elke klant wil… gezien worden.

Lore

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl