Marktonderzoek doe je om je markt en klant beter te leren kennen, maar ook om concurrentievoordeel te behalen. Daarom doen bedrijven veel onderzoek, maar ze doen het ieder voor zich.
Eigenlijk best zonde. Zouden we niet wat duurzamer kunnen omgaan met onderzoeksbudgetten?
4 manieren om onderzoek te delen, hergebruiken of de onderzoeksvraag op een andere manier te achterhalen.
1. Samen onderzoek doen
Heb je al eens gedacht aan samen onderzoek doen met bijvoorbeeld samenwerkingspartners? Zo kun je de kosten delen en ontvangt iedereen de inzichten. In het onderwijs wordt dit al gedaan met bijvoorbeeld het Platform Samen Onderzoeken. Dit platform deelt de werkwijze voor het opzetten van gezamenlijk onderzoek en stimuleert zo de professionele ontwikkeling rondom samenwerking in onderwijs en onderzoek.
2. Externe bronnen gebruiken
Je kunt ook inzichten halen uit externe bronnen die op het internet vrij beschikbaar zijn. Ook een voorbeeld uit het onderwijs: Data Archiving and Networked Services (DANS) deelt bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek. Informatie die vrij beschikbaar is, beantwoordt misschien niet je volledige vraag, maar kan wel extra inzicht geven of een deel beantwoorden.
3. Alle eerdere onderzoeken op 1 plek verzamelen
Eerdere onderzoeken zijn ook een belangrijke bron. Zorg ervoor dat je intern alle onderzoeken uit het verleden verzamelt en dat ze voor de hele organisatie beschikbaar zijn. Dit archief kan gebruikt worden bij nieuwe onderzoeksvragen. En dan wordt er door andere afdelingen geen dubbel onderzoek gedaan.
4. Expertgroep raadplegen
Je kunt je onderzoeksvraag ook stellen aan een expertgroep van marktonderzoekers. Marktonderzoekers hebben heel veel kennis van markten, doelgroepen en gedrag. Misschien hoef je dan niet eens onderzoek te doen en kun je energie steken in het direct aan de slag gaan met je klant optimaal bedienen.
Kortom: zoek, verzamel en deel onderzoek. Dit bespaart kosten en dan kun jij je richten op je klant.
Lore
Geef een reactie