School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor mensen met een druk leven
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Sustainable research: duurzaam inzichten verzamelen

27 augustus 2020 door Lore Elzinga Reageer

Marktonderzoek doe je om je markt en klant beter te leren kennen, maar ook om concurrentievoordeel te behalen. Daarom doen bedrijven veel onderzoek, maar ze doen het ieder voor zich.

Eigenlijk best zonde. Zouden we niet wat duurzamer kunnen omgaan met onderzoeksbudgetten?

4 manieren om onderzoek te delen, hergebruiken of de onderzoeksvraag op een andere manier te achterhalen.

1.     Samen onderzoek doen

Heb je al eens gedacht aan samen onderzoek doen met bijvoorbeeld samenwerkingspartners? Zo kun je de kosten delen en ontvangt iedereen de inzichten. In het onderwijs wordt dit al gedaan met bijvoorbeeld het Platform Samen Onderzoeken. Dit platform deelt de werkwijze voor het opzetten van gezamenlijk onderzoek en stimuleert zo de professionele ontwikkeling rondom samenwerking in onderwijs en onderzoek.

2.     Externe bronnen gebruiken

Je kunt ook inzichten halen uit externe bronnen die op het internet vrij beschikbaar zijn. Ook een voorbeeld uit het onderwijs: Data Archiving and Networked Services (DANS) deelt bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek. Informatie die vrij beschikbaar is, beantwoordt misschien niet je volledige vraag, maar kan wel extra inzicht geven of een deel beantwoorden.

3.     Alle eerdere onderzoeken op 1 plek verzamelen

Eerdere onderzoeken zijn ook een belangrijke bron. Zorg ervoor dat je intern alle onderzoeken uit het verleden verzamelt en dat ze voor de hele organisatie beschikbaar zijn. Dit archief kan gebruikt worden bij nieuwe onderzoeksvragen. En dan wordt er door andere afdelingen geen dubbel onderzoek gedaan.

4.     Expertgroep raadplegen

Je kunt je onderzoeksvraag ook stellen aan een expertgroep van marktonderzoekers. Marktonderzoekers hebben heel veel kennis van markten, doelgroepen en gedrag. Misschien hoef je dan niet eens onderzoek te doen en kun je energie steken in het direct aan de slag gaan met je klant optimaal bedienen.

Kortom: zoek, verzamel en deel onderzoek. Dit bespaart kosten en dan kun jij je richten op je klant.

Lore

 

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • Vis jij de vijver met potentiële studenten leeg? In 3 stappen inzicht in de wervingspotentie van opleidingen
  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl