School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Cijfers zijn nooit objectief

11 februari 2021 door Lore Elzinga Reageer

Via mijn sporthorloge zie ik mijn hartslag, stress, body battery, ademhaling en slaap.

Soms schrik ik van de grafieken. Ik zie bijvoorbeeld dat ik een korte tijd diep slaap. Mijn interpretatie is dat dit slecht is, maar misschien vindt iemand anders het wel prima. Iedereen kijkt vanuit zijn eigen blik naar cijfers.

Cijfers zijn van groot belang. Dat zien we nu ook tijdens de coronacrisis. Er worden hele belangrijke beslissingen genomen op basis van cijfers.

Cijfers kunnen helpen om dingen beter te begrijpen en om te kunnen veranderen. Een sporthorloge kan je helpen met inzicht in je energie en sportprestaties. En op zakelijk gebied geeft bijvoorbeeld de Net Promoter Score inzicht in de fans die je hebt als bedrijf.

Soms worden er belangrijke beslissingen genomen op basis van cijfers. Een goede, zo objectief mogelijke interpretatie is dan belangrijk. Waar moet je op letten bij het gebruik van cijfers?

Wat is je doel?

Wat wil je met de cijfers kunnen doen? Wat is je doel? Ik wil graag een gezond en energiek leven. Met een sporthorloge kan ik meten of ik daarnaar op weg ben. Maar constant met de cijfers bezig zijn, levert mij geen energiek leven op. Dan wordt het meten een doel op zich. Zorg ervoor dat je focus blijft houden op je doel en dat de cijfers geen doel op zich worden.

Manier van meten

Bekijk cijfers in een breder perspectief. Waarom worden er tijdens de coronacrisis vooral getallen gepubliceerd over besmettingscijfers en ziekenhuisopnamen en geen getallen over bijvoorbeeld de leefstijl van mensen?

En kies je zakelijk bijvoorbeeld voor de Net Promoter Score als meetinstrument? Zegt deze dan alles over je klanttevredenheid? Vaak geven combinaties van cijfers (en kwalitatieve gegevens) meer inzicht. Dus kijk niet alleen naar dat ene cijfer.

Nuanceren

Mensen zijn van nature zwart-witdenkers. Het is fijn om één conclusie te kunnen trekken. Maar soms is het niet zo zwart-wit als we denken. Probeer dan ook altijd te kijken of je kunt nuanceren.

Onafhankelijk

Ga altijd na van wie de data komt en welk belang die partij daarbij heeft. Hoe objectiever de partij, hoe beter.

Zoals Sanne Blauw (correspondent Ontcijferen van De Correspondent) zegt: “Cijfers zijn nooit objectief.” Hou dat in gedachten.

Meet weten over cijfers? Lees dan Het bestverkochte boek ooit van Sanne Blauw over hoe cijfers ons leiden, verleiden en misleiden.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl