School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor mensen met een druk leven
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Controle met onderzoek?

14 juli 2021 door Lore Elzinga Reageer

Onderzoek doe je om beslissingen te kunnen nemen of strategie te bepalen.

Met onderzoek heb je controle.

Maar is dat zo?

 

“Een op de twee wetenschappers in Nederland heeft wel eens gesjoemeld met onderzoeksresultaten”, stond afgelopen week in het NRC handelsblad.

Prestatiedruk en financiering zijn daar waarschijnlijk oorzaken van.

In de marktonderzoekswereld wordt er vast ook gesjoemeld.

De opdrachtgever heeft belang bij bepaalde uitkomsten, het wordt net even iets anders verteld richting de pers of ‘sponsors’ zorgen voor druk op de uitkomsten.

Realiseer je dat cijfers en onderzoek niet altijd houvast geven

Kijk altijd breder dan het onderzoek zelf. Wat zeggen andere bronnen? Hoe kijken je eigen medewerkers tegen het onderwerp aan? En wat zegt je eigen gevoel?

Ga, voordat je onderzoek wilt doen, een stap terug

Hoe belangrijk is het op dit moment? Ga je echt iets met de uitkomsten doen? Ook als er iets anders uitkomt dan verwacht?

Misschien is onderzoek doen dan niet eens nodig. Zo houd je focus op de onderzoeken waarbij nieuwe inzichten echt van belang zijn.

En bedenk dat het accepteren van onzekerheid ook een stap kan zijn.

Met geloof, vertrouwen en een beetje durf kun je de controle laten gaan.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • Vis jij de vijver met potentiële studenten leeg? In 3 stappen inzicht in de wervingspotentie van opleidingen
  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl