School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

De dilemma’s van burgerparticipatie

6 oktober 2021 door Lore Elzinga Reageer

“We willen graag inspraak in de vragenlijst”, kregen we te horen van een buurtoverleggroep.

Samen met een communicatiebureau heb ik meegewerkt aan een buurtonderzoek. Deze buurt wordt herontwikkeld. Er worden huizen gerenoveerd en gesloopt en er komt nieuwbouw.

Om de buurt inspraak te geven, worden er huis-aan-huis vragenlijsten afgenomen.

Maar de groep bewoners van het buurtoverleg was het niet eens met de vragenlijst. De vragen waren niet objectief en er is meer uitleg nodig vonden ze.

Een lastige discussie. Wat kunnen we leren van een groep bewoners die invloed wil hebben op bewonersonderzoek?

Geef uitleg over de plannen

Het buurtoverleg gaf aan dat bewoners niet goed de situatie kunnen beoordelen als ze niet voldoende informatie hebben. Dat is een goed punt.

Het is wel belangrijk dat deze informatie objectief is. In dit geval hebben we ervoor gekozen dat een (objectieve) interviewer eerst de plannen voorlegt aan de bewoners en daarna de vragen gesteld worden.

Vraag alleen om meedenken als er iets veranderd kan worden

Het buurtoverleg wilde ook onderwerpen inbrengen waarvan het beleid al vastligt (zoals parkeren en huurprijzen). Dit hebben wij afgeraden.

Voorkom dat je onderwerpen inbrengt die niet veranderd kunnen worden. Dit kan zorgen voor (nog meer) frustratie en teleurstelling.

Betrek burgers in een vroeg stadium, als de plannen nog niet vaststaan. Zo geef je ze echt de kans om mee te denken.

Zorg voor een representatieve groep

Als laatste is het belangrijk dat je niet alleen de mening hoort van de tegenstanders (zoals een specifieke groep bewoners). Selecteer bewoners voor deelname aan het onderzoek willekeurig. En bedenk online een manier om te voorkomen dat een selecte groep deelneemt.

Burgerparticipatie betekent samenwerken

Samen met het buurtoverleg hebben we naar de vragenlijst gekeken. We hebben naar de groep geluisterd en aanpassingen gedaan, maar ook de objectiviteit bewaakt. De interviewers zijn nu de buurt in voor het gesprek. Zo heeft iedereen de kans om zijn mening te geven en mee te denken over zijn woonomgeving.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl