School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Supersnelle levering, is dat echt wat de consument wil?

20 mei 2021 door Lore Elzinga Reageer

De consument wil gemak en snelle service. Sinds kort fietsen er gorilla’s (van het bedrijf Gorillas) door de grote steden. Binnen 10 minuten na bestelling heb je de boodschappen in huis.

De trend is van next day naar same day delivery. Maar hoe ver ga je hierin als bedrijf en is dit echt wat de consument wil?

De keerzijde: CO2-uitstoot, onaantrekkelijke winkels en stress

Er zit een keerzijde aan de snelle bezorging. Het snelle bezorgen is niet efficiënt voor de bezorgdiensten. Er zijn soms extra ritten nodig en de busjes zijn niet optimaal ingeladen. Dit betekent extra transportkosten en CO2-uitstoot.

Ook de mini-supermarkten van Gorillas zorgen voor CO2-uitstoot. Ze hebben weinig voorraad, waardoor er twee keer per dag een vrachtwagen voor bevoorrading komt.

En wat doet die 10 minuten-garantie met het welzijn van de bezorger? Zoveel tijdsdruk kan behoorlijk wat stress opleveren.

Wat betreft de Gorillas zijn winkeliers in de omgeving ook niet blij met het straatbeeld.
De mini-supermarkten heten dark stores, ze zijn afgeplakt met vuilniszakken.

Is dit nu echt wat de consument wil?

“Het klopt dat consumenten gemak en snelle service willen. Bij Gorrillas kopen mensen tijd en efficiëntie”, zegt Gorillas-manager Luc van Emmerik in de NRC.

Maar er is ook een andere ontwikkeling: “Consumenten willen zich goed voelen over het bezorgproces. Ze ontvangen graag snel hun bestelling, maar zijn bereid te wachten voor een groene levering” (bron: Sendcloud).

Bewust Bezorgd van thuiswinkel.org speelt hierop in. Zij biedt een tool voor webwinkels waarmee je de CO2-uitstoot van het versturen van een pakket kunt berekenen.

Is de grens bereikt?

Hopelijk ziet de consument steeds meer in dat er ook een keerzijde zit aan snelle levering. En waarom willen we eigenlijk steeds sneller? Minder haast in ons leven zorgt voor meer verbinding met elkaar. Verbinding, dat is iets wat de consument echt wil.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl