School of Insights

  • Home
  • Onderzoek
    • B2B
    • Consumenten
    • Onderwijs
    • Klanten aan het woord
  • Coaching
    • Voor professionals
    • Voor werkgevers
  • Over School of Insights
    • Team onderzoek
    • Over coach Lore
  • Blog
  • Contact

Verduurzamen doe je niet alleen voor de consument

19 april 2021 door Lore Elzinga Reageer

Een derde van de Nederlanders heeft door corona meer belangstelling gekregen voor duurzaamheid. De meeste bedrijven hebben duurzaamheidsplannen of zijn er al mee bezig.

Maar verduurzamen doe je niet alleen voor de consument. Het is belangrijk dat je het niet gebruikt als verkoopargument, maar doet vanuit je hart.

4 aspecten die belangrijk zijn bij verduurzamen vanuit passie.

Investeer in de volledige keten

Richt je niet alleen op wat de consument wil. Vaak vindt die het vanzelfsprekend dat er bij de productie rekening wordt gehouden met bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden en milieu.

Wanneer je het proces van producenten duurzamer maakt en kijkt naar de hele keten, zal de impact groter zijn.

Verduidelijk je boodschap

Duurzaamheidscommunicatie is vaak nog beperkt en wordt ook niet altijd begrepen door consumenten (bron: Sustainable Brand Index).

Verduidelijk je boodschap. In de podcast The Green Quest noemt Friesland Campina dat concurrent Arla (producent van duurzame zuivel) sterk is in communicatie, waar Friesland Campina van kan leren. Kruip in de huid van de lezer en zorg dat je boodschap aankomt.

Wees transparant

44% van de consumenten zegt geen vertrouwen te hebben in de duurzaamheidsclaims van producten. Dit blijkt uit onderzoek van Capgemini. Wees eerlijk over waar je duurzaam in bent en waar je nog aan werkt.

Een mooi voorbeeld van een transparant bedrijf is Studio Jux. Heel open over bijvoorbeeld de werknemers uit Nepal. Die geven ze een gezicht. Waar ik als consument een goed gevoel bij krijg.

Heb een lange adem

Een duurzaam merk opbouwen kost tijd en is voor de lange termijn. Maar als je eenmaal gezien wordt als duurzaam merk, dan blijft dat ook zo. Daarnaast zegt meer dan de helft van de consumenten (52%) een emotionele band te hebben met producten of organisaties die zij als duurzaam ervaren (Capgemini Research).

Wees zuinig op de aarde

Het is bewezen dat aandacht voor mens en maatschappij leidt tot een toename van de klantloyaliteit. Het verhogen van je klantloyaliteit is een mooi doel. Maar vergeet niet: verduurzamen doe je niet voor de consument, maar omdat je zuinig op de aarde bent.

 

 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente Blog berichten

  • 5 trends voor marketing- en communicatieprofessionals in het onderwijs
  • Net Promoter 3.0: earned growth rate
  • De dilemma’s van burgerparticipatie
  • Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
  • Controle met onderzoek?

Tag Cloud

analyse big data communicatie community continu onderzoek customer journey data analyse enquete fans innovatie iso-certificering ISO 9001 klantbehoefte klantbehoeften klantbeleving klantbinding klant centraal klantcontact klantervaring klantgericht klantgerichtheid klantinzicht klantkennis klantonderzoek klantpanel klanttevredenheid klanttevredenheidsonderzoek kwalitatief onderzoek marketing marktonderzoek meten mobiel onderzoek mobile research Net Promoter Score nps onderzoeksmethode onderzoeksrapport online enquete online onderzoek online vragenlijst promoters superpromoters trends verbeteracties vragenlijst

Copyright © 2023 · School of Insights · Webdesign: Kleurpunt.nl