“Consumenten missen 75% van de merken niet als deze zouden verdwijnen.”
En “Minder dan de helft van de merken wereldwijd (47%) wordt als ‘te vertrouwen’ gezien.”
Blijkt uit het onderzoek Meaningful Brands 2021.
Hoe kun je ervoor zorgen dat klanten vertrouwen in je bedrijf hebben?
Vertrouwen is snel weg
Zelf heb ik bijvoorbeeld vertrouwen in het bedrijf Picnic. Wanneer ze iets niet kunnen leveren, vertellen ze dat netjes en ontvang je een vervangend product. En als er iets kapotgaat onderweg trekken ze het keurig van je rekening af.
Ze sturen een sms als ze in de buurt zijn en de bezorgers zijn vriendelijk. Ook vind ik het fijn dat duurzaamheid hoog in het vaandel staat.
Maar als er een paar keer iets misgaat, is mijn vertrouwen ook zo weer weg en stap ik over naar een andere bezorgdienst. Ik zou het merk ook niet direct missen als het zou verdwijnen. Hoe kan Picnic ervoor zorgen dat ze zich onmisbaar maken en ik ze blijf vertrouwen?
Ontzorg en maak het nog persoonlijker
Het tegenovergestelde van vertrouwen is je zorgen maken. Nog meer ontzorgen zou mij helpen. Bijvoorbeeld door het bestellen nog makkelijker te maken en mijn account nog persoonlijker, zodat ik zelf zo min mogelijk hoef te doen.
Zorg voor een uniek aanbod
De producten en diensten zijn vergelijkbaar met die van andere aanbieders. Hierdoor is een overstap snel gemaakt. Door iets te bieden in het ontzorgen wat andere aanbieders niet doen, kan Picnic zich onmisbaar maken.
Blijven voldoen aan de verwachtingen
Tot nu toe heb ik er vertrouwen in dat ik elke week de boodschappen ontvang die ik besteld heb. Belangrijk is dat Picnic dit blijft waarmaken. Sleutelwoorden zijn: communicatie, flexibiliteit, geloofwaardigheid, menselijkheid, authenticiteit en transparantie.
Dus voeg daad bij woord en zorg ervoor dat je klant er niet te paard vandoor gaat.
Lore
Geef een reactie