Gniffelend zat ik achter mijn computer. Ik kreeg een vraag binnen over een onderzoek naar zelfbeminning bij vrouwen. Dat is een heel ander onderwerp dan waar ik tot nu toe mee bezig was geweest. Marleen Janssen van Vallei-orgasme vroeg mij om hulp bij een onderzoek dat zij had uitgevoerd onder ruim 1000 vrouwen. Marleen: “We hebben heel veel reacties binnengekregen, maar eigenlijk weten we niet zo goed hoe we de resultaten het beste kunnen analyseren en presenteren. Kun jij ons daarmee helpen? We willen namelijk graag met de resultaten de pers in”, aldus Marleen. Ik heb Marleen geholpen. Het resultaat was dat het onderzoek op NU.nl stond. Hoe hebben we dat gedaan?
Van onderzoek naar inzicht
Marleen heeft zelf het onderzoek uitgezet onder een grote groep vrouwen die zij in haar bestand heeft. Het onderwerp leeft zó, dat ze heel veel respons terugkreeg en dus ook heel veel data in handen had. Maar hoe vertaal je deze data nu naar inzichten? Marleen wist niet zo snel hoe ze dit moest aanpakken en had daar bovendien geen tijd voor. Ik heb Marleen geholpen met het maken van duidelijke grafieken, het analyseren van open antwoorden en het maken van kruisverbanden. En dat gaf inzicht! Inzichten die Marleen kon gebruiken als input voor het persbericht.
Onafhankelijk onderzoek
Naast meer inzicht krijgen, wilde Marleen ook dat het onderzoek gekoppeld werd aan een onafhankelijk bureau. Hiermee toon je aan dat het onderzoek onafhankelijk en professioneel is. Richting de pers werden dan ook zowel Vallei-orgasme als New Business Research genoemd.
Persprikkels
Door heldere conclusies te schrijven en opmerkelijke quotes van respondenten uit te lichten, kon Marleen een aantal goede persberichten schrijven. Marleen (journalist) koos ervoor om drie ‘persprikkels’ te sturen waarbij steeds een interessante uitkomst uit het onderzoek werd uitgelicht. En dat werkte; het heeft op NU.nl , vrouw.blog.nl, RTL online en in de Telegraaf gestaan. En last but not least: Marleen is uitgenodigd bij RTL Late Night!
Prikkel je doelgroep en prikkel jezelf
Nu zul je denken: tja, dat is makkelijk met zo’n onderwerp en een journalist die de persberichten schrijft. Dat is ook zo, maar ook met andere onderwerpen is dit mogelijk. Stel je doelgroep prikkelende vragen, zorg voor prikkelende resultaten en quotes en maak daarmee een aantal persprikkels! En wie weet staat jouw onderzoek dan binnenkort ook op NU.nl.
Geef een reactie