Video groeit. Tiktok is een mooi voorbeeld. Video leeft.
Ik zie in 2020 grote kansen om met video te experimenteren in kwantitatief marktonderzoek.
“Ja, maar…” denk je nu misschien…
“Een video-enquête is toch lastig om op te zetten?
Voor respondenten is de drempel om een video van zichzelf te maken toch veel te hoog?
Hoe ga je om met privacy?
En waar haal je de tijd vandaan om al die video’s te analyseren?”
Heel goede vragen. Maar bezwaren houden innovaties niet tegen.
Airbnb is bijvoorbeeld al aan het experimenteren met video in onderzoek. Raj Sivasubramanian van Airbnb vertelt in de Net Promoter System Podcast dat video’s cijfers tot leven brengen.
En belangrijk om te beseffen: we kunnen respondenten de keuze geven om feedback te geven via video.
Niet alleen jongeren doen mee
Raj Sivasubramanian vertelt dat de respons op video groter is dan ze hadden gedacht. Zo’n 10% van de respondenten geeft feedback via video. Ook hadden ze verwacht dat vooral een jongere doelgroep dit zou doen, maar dat is niet zo. Ook oudere klanten zijn bereid om een video te maken.
Persoonlijk en snel voor de klant
Voor respondenten zitten er veel voordelen aan video: het is makkelijker om je erin te uiten, je hebt het gevoel dat er eerder naar je geluisterd wordt en video is sneller en persoonlijker.
Privacy
Maar het persoonlijke van video brengt natuurlijk wel de privacykwestie naar boven. Uit onderzoek van Lightspeed/GMI blijkt dat privacy voor sommige klanten wel een punt is. Voor marktonderzoekers ligt er dus de uitdaging de privacybarrière zoveel mogelijk weg te nemen door heel goed duidelijk te maken wat er met de video’s gedaan wordt en wie ze te zien krijgen.
Video leeft meer in de organisatie
Met ‘saaie’ data krijg je een organisatie lastig in beweging. Met video’s is dat anders. Ze brengen emoties teweeg. Raj Sivasubramanian vertelt dat video’s intern makkelijk te verspreiden zijn en ze veel extra inzicht geven naast de cijfers.
Diepere inzichten
Video geeft meer informatie dan geschreven tekst. In een video gebruiken respondenten meer woorden (bron: onderzoek Lightspeed/GMI). Emotie en lichaamstaal voegen veel toe.
Analyse
Analyse kost inderdaad tijd, maar er zijn al tools op de markt, zoals Voxpopme en LivingLens, die video’s kunnen analyseren en classificeren. Een deel van de analyse blijft handwerk, maar zoals Raj Sivasubramanian zegt, weegt de extra inspanning op tegen de toegevoegde waarde van de video’s.
Ik zie genoeg kansen om in 2020 te experimenteren met video.
Welke kansen zie jij?
Ik vind het leuk als je me jouw ideeën laat weten in een persoonlijk bericht of in een reactie onder dit artikel.
Geef een reactie