Onderzoek doe je om beslissingen te kunnen nemen of strategie te bepalen.
Met onderzoek heb je controle.
Maar is dat zo?
“Een op de twee wetenschappers in Nederland heeft wel eens gesjoemeld met onderzoeksresultaten”, stond afgelopen week in het NRC handelsblad.
Prestatiedruk en financiering zijn daar waarschijnlijk oorzaken van.
In de marktonderzoekswereld wordt er vast ook gesjoemeld.
De opdrachtgever heeft belang bij bepaalde uitkomsten, het wordt net even iets anders verteld richting de pers of ‘sponsors’ zorgen voor druk op de uitkomsten.
Realiseer je dat cijfers en onderzoek niet altijd houvast geven
Kijk altijd breder dan het onderzoek zelf. Wat zeggen andere bronnen? Hoe kijken je eigen medewerkers tegen het onderwerp aan? En wat zegt je eigen gevoel?
Ga, voordat je onderzoek wilt doen, een stap terug
Hoe belangrijk is het op dit moment? Ga je echt iets met de uitkomsten doen? Ook als er iets anders uitkomt dan verwacht?
Misschien is onderzoek doen dan niet eens nodig. Zo houd je focus op de onderzoeken waarbij nieuwe inzichten echt van belang zijn.
En bedenk dat het accepteren van onzekerheid ook een stap kan zijn.
Met geloof, vertrouwen en een beetje durf kun je de controle laten gaan.
Geef een reactie