Je bent van plan om de behoeften van betrokken en stakeholders te peilen bij een project. Maar hoe bereik je deze mensen? Je hebt geen email adressen tot je beschikking. Persoonlijke interviews kosten veel tijd en geld. Het liefst zou je de doelgroep in één keer benaderen. Soms kun je email adressen inkopen bij een externe partij. Maar nog beter is het om zelf de deelnemers te werven. Op dit moment werk ik samen met een communicatiebureau dat een wervingscampagne uitvoert voor een onderzoek over windmolenverlichting. Hoe doen zij dit?
Maak een mooi platform
Maak een mooi platform waar deelnemers zich kunnen aanmelden. Zorg ervoor dat de inschrijving eenvoudig is. Communiceer het doel van het onderzoek en waarom het van belang is om mee te doen. In een lijstje met veelgestelde vragen kun je meer uitleggen hoe het onderzoek in zijn werk gaat. Kijk voor inspiratie eens op: www.windmolenverlichting.nl.
Zet Facebook en/of Twitter in
Afhankelijk van je doelgroep kun je een Facebook pagina maken en/of Twitter inzetten om de aandacht voor het onderzoek te vergroten en mensen te stimuleren om zich aan te melden.
Om beter op te vallen op Facebook kun je je pagina en bericht promoten (een betaalde optie van Facebook). Kijk voor inspiratie op de Facebook pagina over windmolenverlichting.
Actief persbeleid
Benader de pers actief met persberichten. Aandacht in de pers levert een groter bereik op en meer kans dat mensen zich inschrijven voor deelname.
Zet middelen van samenwerkingspartners in
Maak afspraken met eventuele samenwerkingspartners over het inzetten van hun eigen communicatiekanalen zoals nieuwsbrieven, Twitter accounts en websites. Daarnaast kun je bijvoorbeeld persberichten en tweets van betrokkenen doorplaatsen.
Verspreid flyers
Verspreid flyers in de regio waar je doelgroep woont. Met een huis aan huis oplage van 12.000 stuks kun je al een behoorlijk bereik hebben. Bekijk hier een voorbeeld van een flyer: Windmolenverlichting_Flyer.
Maak een filmpje
Door een filmpje gaat iets leven en kun je in een korte tijd interesse wekken. Je kunt het doel en belang uitleggen en mensen vragen om deel te nemen. Filmpjes kunnen makkelijk gedeeld worden en zijn goed te gebruiken op je platform, website, Facebook en Twitter.
Bekijk hier het filmpje voor de werving van het onderzoek over windmolenverlichting.
Zorg voor een toffe beloning
Het is altijd leuk om iets terug te krijgen voor je inspanning. Het beste is om iets te kiezen dat te maken heeft met het onderwerp. Bijvoorbeeld ‘een kijkje in de keuken bij de directie’ of meewerken aan de veranderingen die worden doorgevoerd naar aanleiding van de resultaten. Belangrijk is wel dat je moet voorkomen dat mensen mee gaan doen om de beloning.
Je kunt ook iets verloten dat de betrokkenheid bij het project vergroot. Bij het windmolenverlichting onderzoek wordt er een testvlucht verloot onder de deelnemers. Bekijk hier hoe zij dit aanpakken.
Werf je deelnemers professioneel
De campagne voor dit onderzoek loopt nog, maar het heeft al veel aandacht in de pers en deelnemers opgeleverd. Een combinatie van middelen die passen bij de doelgroep werkt. Voor de inzet van bovenstaande middelen heb je wel budget nodig, maar met wat creativiteit hoeft dit niet heel veel te zijn. Wel is het van belang om het professioneel aan te pakken. Dus onderzoekers en communicatie adviseurs werk goed samen! Door het professioneel aan te pakken zijn mensen graag bereid om mee te denken en stromen de deelnemers binnen.
Geef een reactie